zondag, maart 11, 2012

Rondje Christoffelpark Curacao




Helaas kon ik dit weekend niet deelnemen aan de eerste Sallandtrail, ik moest weer eens naar Curacao. Aangezien ik dit weekend echter niet hoef te vliegen heb ik zelf maar een korte trailloop gelopen, een rondje door het Christoffelpark met als letterlijk hoogtepunt de beklimming van de Christoffelberg van 375 meter. Op zondag gaat het park om 6 uur open, het is dan echter nog donker, de zon komt pas om half zeven op. Als de zon op komt vertrek ik vanaf Landhuis Savonet.
Sind kort staan er zonnepanelen bij het landhuis, ideaal op dit zonnig eiland. De meeste mensen pakken de auto vanaf het landhuis en rijden naar de voet van de "berg", ik kies er voor om het park lopend in te gaan, ik moet toch ook wat kilometers maken. Het is minder dan 3 kilometer naar de parkeerplaats onder aan de berg.

Deze kilometers zijn echter niet vlak en regelmatig kom ik onderweg waarschuwingsbordjes tegen. Meerdere auto's halen mij hier in, ik zal deze mensen tijdens de beklimming wel weer tegenkomen.

De weg gaat op en neer, naast een aantal kleine steile heuveltjes zitten er twee klimmetjes in van bijna 100 meter, steil omhoog en nog steiler naar beneden, het is met name in de afdaling goed oppassen.
Vanaf ieder heuveltje heb je uitzicht op het hoogste punt van Curacao.
Na bijna 3 kilometer ben ik bij de parkeerplaats, hier loopt een pad naar rechts, de weg naar de top. Aangezien het de laatste tijd relatief nat is op het eiland is het pad bijna overwoekerd.
Na een kort vlak begin gaat het al snel omhoog en liggen er veel rotsen. Het tempo gaat naar beneden. Door de regen is het op plekken behoorlijk glad, voorzichtig verder dus. Ook kom ik de eerste wandelaars tegen, af en toe even rustig wachten totdat er een plek is om te passeren, daarna weer vlotjes door.
Op de vlakkere delen probeer ik een redelijk tempo te houden, het komt neer op een rustige looppas, afgewisseld met een vlotte wandelpas totdat het weer te steil word.
Het laatste stuk naar de top is klauterwerk en valt niet meer over lopen te praten.
Het is wel genieten op dit stuk, het uitzicht is geweldig.
Op de top neem ik even rust om rond te kijken, een fotootje te maken en wat te drinken, daarna weer snel naar beneden. Helaas is het op het eerste stuk van de afdaling inmiddels wat drukker geworden, er komen mensen naar boven en er willen mensen naar benden terwijl op sommige stukken passeren niet mogelijk is, dus soms moet je even rustig wachten n genieten van het uitzicht.
Beneden gekomen kies ik voor het wandelpad binnendoor, onverhard tussen en onder de struiken en bomen door, ik moet vaak bukken omdat het pad overwoekerd is. Een deel loopt door een drooggevallen stroompje, op sommige plekken stroomt er momenteel een beetje water doorheen.
Het laatste stukje is een zandpad met veel stenen, hier kan ik weer overgaan op een looppas. Bij de auto kleed ik mij snel om en ga weer rustig naar het hotel waar ik even lekker aan het zwembad ga liggen. In de middag nog even 1,5 km zwemmen om de dag sportief af te sluiten, daarna weer een nieuwe werkweek.

Hieronder nog het hoogteprofiel van dit loopje, elk streepje staat voor 100 hoogtemeters.
24

68-200-1000100200300400Elevation (m)

1 Comments:

At 9/7/12 15:35, Anonymous Anoniem said...

Ik zelf heb hem nog nooit gelopen, wel gereden met de auto.

 

Een reactie posten

<< Home