donderdag, november 24, 2011

Adriaan Tripbosmarathon


Afgelopen zaterdag ging het lopen best lekker, na afloop heb ik nergens last van gehad, dus geen reden om op woensdag nog eens een marathon te proberen. Aan de eerste editie van de Adriaan Tripbosmarathon heb ik goede herinneringen, deze wist ik in 2008 te winnen.
Een overwinning zal er dit jaar niet in zitten, al bij het ontwaken merk ik dat het niet lekker zit in mijn lichaam. Toch besluit ik te gaan, het zijn rondjes van ruim 4 km en het is slechts 15 minuten rijden vanaf huis, uitstappen kan altijd nog.


Om 11 uur mogen we starten, een plan heb ik niet, eerst maar eens zien hoe het gaat en hopelijk uitlopen. Net als zaterdag loop ik weer achteraan, maar na een paar honderd meter zonder problemen versnel ik iets en haal een paar groepjes in. Ik verwacht nog steeds dat het vrij snel gebeurt zal zijn, toch begin ik een nieuw doel in mijn hoofd te krijgen, sneller dan afgelopen zaterdag. Aangezien mijn conditie nog steeds niet optimaal is en ik dus de tweede helft stukjes zal moeten wandelen bedenk ik dat ik de winst dus in de eerste helft moet pakken. zaterdag liep ik een gemiddelde snelheid van 10,1 km in de eerste 21 km, nu moet dat dus iets hoger en binnen een paar kilometer geeft de Garmin 10,5 km/uur gemiddeld aan. Op deze manier win ik een paar minuten op afgelopen zaterdag. Nu het tweede deel van mijn plan, minimaal een kilometer later beginnen met wandelen. Het klinkt allemaal erg simpel, uitvoeren is iets lastiger.

De eerste 5 rondes gaan keurig vlak en in 2 uur en 2 minuten kom ik halverwege door, ook lukt het mij om iets langer door te lopen, nu minimaal hetzelfde schema vasthouden als afgelopen zaterdag dan kom ik in ieder geval eerder binnen. Ook in het tweede deel, waar ik wel af en toe een stukje wandel, weet ik nog wat tijd te winnen op het schema. Na verloop van tijd stel ik mijn doel bij, ik wil het binnen 4:30 volbrengen. De laatste twee rondes zullen dus binnen de 30 minuten per ronde volbracht moeten worden.
Bij de start was het nog koud en redelijk helder, maar na verloop van tijd is het behoorlijk mistig geworden, de temperatuur blijft vrij laag en ik begin het toch wat frisjes te krijgen. de wereld om mij heen is erg klein geworden, ik zie geen lopers meer voor of achter mij en zal het dus alleen moeten klaren de laatste 8 km. Ik weet mijn tempo redelijk vast te houden en versnel de laatste paar honderd meter nog een beetje en kom als 13 over de finish in 4:27, 9 minuten sneller dan 4 dagen eerder en de snelste marathon dit jaar (tot nu toe). Ik ben er tevreden mee, er zit weer vooruitgang in, nu proberen deze lijn vast te houden.

Marco

1 Comments:

At 24/11/11 20:09, Blogger IWannaRun78 said...

Ze vinden het raar als ik 1 marathon doe in de 3 weken. Maar ik zal ze nu naar jou doorwijzen! :-)

Mooie prestatie zo vlak achter elkaar. Gefelicteerd.

Ik zie je in diever.

 

Een reactie posten

<< Home