maandag, september 26, 2011

Lauwersmeermarathon


Zondag 25 september was het alweer tijd voor de 5e merenmarathon, deze keer rond het grootste meer van Groningen, het Lauwersmeer. Ook deze keer is het rondje iets groter dan de 42,195 km die een marathon normaal lang is. Zoals eigenlijk bij ieder loopje dat ik dit jaar liep is ook nu de weersverwachting weer zonnig en warm. Een voordeel is dat de start al om 9 uur 's ochtends is, om die tijd is het nog lekker fris. Vooraf even weer bij praten met enkele bekenden, even poseren voor een groepsfoto op de dijk en dan naar de start. In totaal staan er deze keer 22 lopers aan de start. Om 9 uur beginnen we aan onze tocht, vanaf de parkeerplaats aan het meer lopen we richting Zoutkamp.

Het is in het begin nog een beetje heiig en een aangename 15 graden. Het uitzicht over het meer is schitterend en in de verte komen de zeilen van een grote driemaster uit de mist tevoorschijn. De kilometers tikken lekker weg op deze manier en voor ik het weet ben ik bij de kazerne waar de eerste verzorgingspost is. Ik neem twee bekers cola, het gaat weer warm worden vandaag, dus voldoende blijven drinken.
Na de verzorgingspost gaan we door naar Zoutkamp waar we doorheen lopen. Hier is alweer de tweede verzorgingspost en zitten er alweer 10 km op. Weer neem ik twee bekers cola en loop door. Het lopen gaat tot nu toe weer boven verwachting goed, ik loop nog steeds elke kilometer onder de 6 minuten. Ondanks het lage tempo dat ik loop blijf ik de koplopers zien, het zicht is natuurlijk geweldig op deze inmiddels erg warme, heldere en zonnige dag. Toch lijkt ook het deelnemersveld niet erg ver uit elkaar te liggen.

Na 14 km begint mijn snelheid iets te zakken, maar ik loop nog lekker en maak me hier dus niet druk om. Ik geniet van het uitzicht dat we vandaag krijgen, soms over het meer, dan weer over de landerijen afgewisseld door oude dorpjes. Onderweg lopen de nodige schapen op de dijken en natuurlijk zien we veel vogels rond het meer. Ook de verzorgingspost op 15 km bereik ik zonder problemen, weer twee bekers cola en door lopen.
Inmiddels lopen we met de wind in de rug langs de dijk, de zon heeft vrij spel en de gevoelstemperatuur loopt behoorlijk op. Toch kan ik het tempo nog boven de 10 km/uur houden. Na 22,5 km kom ik bij een brug, maar vlak voordat ik er ben gaan de lichten op rood en de bomen naar beneden, het laatste stukje naar de brug wandel ik dan maar, ik moet straks toch wachten. De loper die vlak voor mij zat moet hier ook wachten, maar ziet een eindje naast de brug een sluisde waar we overheen kunnen, beiden lopen we de trap af, naar de sluis, over het water en aan de andere kant via de trap de dijk weer omhoog. Die paar extra meters kunnen er vandaag wel bij.

Na anderhalve kilometer komen we bij de volgende verzorgingspost, weer twee cola en weer verder. Op de dijk staan twee ezels naar mij te kijken, met hun kop volgen ze mij terwijl ik onder de dijk langs ze loop. In mijn gedachten praten ze als Statler en Waldorf uit de muppetshow, en hun commentaar is niet echt positief. Helaas ben ik zelf ook niet zo positief meer, het begint zwaarder te gaan en het tempo zakt langzaam weg. Na een kilometer moeten we een dijk op lopen, onderaan staat een bordje met de tekst "steile helling fietsers afstappen" reden genoeg voor mij om naar boven te wandelen. In de afdaling loopt het weer lekker, daarna loop ik echter over een lange rechte weg vol in de zon, het is nu echt warm en ik verlies een hoop vocht. Gelukkig heb ik mijn bidons bij me en kan voldoende drinken. Even later komen we weer bij een dijk, ook deze wandel ik op om in de afdaling gaat het tempo weer omhoog.

Helaas lukt het mij niet om op de vlakke stukken te blijven lopen, ik begin wat last van mijn maag te krijgen en wandel af en toe een stukje. Het tempo is nu helemaal weg en de laatste 15 km gaan erg zwaar worden vandaag. In Anjum, op 30 km, staat de volgende verzorgingspost, hier vul ik mijn bidons en drink weer twee cola waarna ik weer door loop. Nog 5 km door het veld, daarna over een 5 km lange dijk die het Lauwersmeer van de Waddenzee scheid. Inmiddels zak ik steeds verder terug en met nog 10 km te gaan loop ik achteraan, wel zie ik een aantal loper voor mij die niet echt meer uitlopen. Ik wandel telkens een stukje waarna ik weer een stuk kan lopen, aangezien mijn looptempo hoger ligt dan dat van de lopers voor mij komiek telkens weer dichterbij. Helaas verlies ik tijdens het wandelen weer terrein.

Halverwege de dijk, met nog 6 km te gaan staat de laatste verzorgingspost, meer dan een bekertje cola krijg ik niet weg, mijn maag heeft er niet veel zin meer in, zodra de cola binnen is krijg ik last van mijn maag en ben ik bang dat alles eruit gaat komen. Het enige wat ik kan doen is rustig wandelen. Na een kleine kilometer ga ik weer lopen en kom ik weer in mijn ritme terecht, stukje wandelen, stukje lopen en het gaat zowaar weer wat beter.

Nog ruim 3 kilometer te gaan, ik ben bij de sluizen en ga zo de dijk af bij Lauwersoog, ik heb een redelijk tempo te pakken als ik voor mij ineens de lampen op rood zie gaan, dan gaan ook de bomen dicht en sta ik stil. Langzaam gaat de brug omhoog en trekt de kramp door mijn kuit. Helaas is hier geen mogelijkheid om over een sluis te lopen en moet ik blijven wachten. Eerst gaan er een stuk of 5 zeilboten naar de waddenzee, daarna komen er nog een aantal van de andere kant. Uiteindelijk sta ik hier ruim 5 minuten stil.

Als de brug weer naar beneden is probeer ik weer te starten, helaas protesteren de benen nu, het stilstaan heeft ze geen goed gedaan.
Toch nog maar een stukje wandelen dan, een korte blik op mijn horloge leert dat ik toch weer een stukje zal moeten gaan lopen om binnen de limiet van 5 uur te finishen.
Nog even aanzetten dus, het hele lichaam protesteert, maar ik stel me telelens een doe, tot de volgende bocht, dan weer 100 meter wandelen, tot die boom dan weer 100 meter wandelen. Ook op deze manier tikken de kilometers weg en na 4 uur 59 minuten en 3 seconden ben ik terug op de parkeerplaats. Ruim 43 kilometer gelopen waarvan ik het grootste deel heb kunnen genieten.
De route was erg mooi, de verzorging weer prima voor elkaar en ondanks de hoge temperatuur zag het er wel erg mooi uit met dit weer.

uitslagen staan hier
Foto's staan van Toli staan hier

1 Comments:

At 29/9/11 22:30, Blogger Plenty2run said...

Ha Marco,
hetzelfde heb ik ook ervaren, zij het dat ik wat sneller ging. Ik liep vanaf ca. 35 km tegen de misselijkheid aan en moest toen ook behoorlijk inboeten aan snelheid. Heb ik altijd last van bij warm weer. De vochtopname stopt dan in m'n maag en door het klotsen word ik misselijk. En kramp ligt dan op de loer door gebrek aan vocht. Gelukkig kreeg ik daar pas na de finish last van (alles er uit gegooid en wat kramp).
Maar al met al weer een mooie marathon!

 

Een reactie posten

<< Home