zondag, oktober 30, 2011

Fatumloop (Curacao)

Van eind oktober tot en met half november mag ik weer doorbrengen op Curacao. Aangezien ik op zaterdag de hele dag mag vliegen is mijn zondagochtend leeg. Deze keer komt dat erg mooi uit aangezien op zondag 30 november de 25ste Fatumloop gehouden word. In de week vooraf aan het grootste sportevenement van het eiland moet er ingeschreven worden, iedere avond staat er een rij voor het Fatum gebouw, het belooft weer erg druk te worden.

Zoals hierboven al vermeld mag ik zaterdag de hele dag vliegen. Rond 7 uur 's avonds ben ik weer op Suffisant. Wel is het dit weekend Halloween en zijn we uitgenodigd op een feestje, dan kun je op zijn minst even een kijkje nemen. Helaas blijkt het gezellig te zijn en het bier vloeit dan ook rijkelijk. Uiteindelijk blijven er nog 4 uurtjes over om te slapen. Dit en het feit dat het lopen hier toch al niet echt lekker gaat belooft natuurlijk weinig goeds.

De Fatumloop is een punt tot punt loop over 10km, gelukkig zijn we met zijn tweeën en plaatsen we vooraf alvast een auto bij de finish om dan gezamenlijk naar de start te rijden. Om 06:30 in de ochtend, de zon komt net boven de horizon uit, mogen we starten. De eerste tientallen meters lopen omhoog waarna we een vrij lange afdaling krijgen onderbroken door een metertje of 100 vals plat omhoog. De eerste kilometers gaan beter dan verwacht, hoewel het tempo natuurlijk erg laag ligt. Na 2,5km passeren we het grote kruispunt bij Biesheuvel en mogen we ruim 3 kilometer over een lange rechte weg lopen. Bij kilometer 4 begint het zwaar te worden en zakt het tempo verder terug, om me heen zie ik dat ik niet de enige ben die het zwaar heeft, want ondanks dat mijn tempo zakt blijf ik dezelfde lopers om me heen zien.

Na ruim 6 km lopen we door de winkel van Changes, hier staat weer een drumband te spelen en zit er zelfs publiek op de tribune. Als we door de winkel heen zijn is het nog ruim 3 kilometer waarin nog twee klimmetjes zitten. Het eerste klimmetje is niet erg steil maar zet wel een paar honderd meter door, hier verval ik tot een wandelpas. In de afdaling gaat het tempo weer iets omhoog, daarna de tweede klim, minder lang maar wel een stuk steiler, ook hier is het weer een wandelpas omhoog en daarna een versnelling in de afdaling. de laatste anderhalve kilometer glooien een beetje, het tempo is niet erg hoog meer, maar hetzelfde zie ik bij de lopers om mij heen.

Met nog ruim 100 meter te gaan loop ik het parkeerterrein bij Wet'n'Wild op, de laatste meters. Na 59 minuten en 27 secondes kom ik over de finish, mijn slechtste tijd op een 10km, er moet toch nog heel wat gebeuren voordat ik weer op het niveau van 2008 zit. De komende weken train ik hier dus rustig door.

Marco