zondag, februari 26, 2012

Punt brug marathon

Vorige week ging het na omstandigheden redelijk, de rest van de week was echter een drama op loopgebied, maandag op de loopband na 5 km helemaal leeg, dinsdag met moeite een rondje van 8 km, woensdag op de loopband slechts 3 km en donderdag kon ik nog geen kilometer lopen. Aangezien de oorzaak van de klachten na anderhalf jaar nog niet gevonden is mocht ik mij vrijdag weer in het ziekenhuis melden voor een inspanningstest, gek genoeg heb ik daar geen klachten gehad, op de uitslag moet ik twee weken wachten. Erg veel vertrouwen had ik er zaterdagochtend niet in, maar aangezien deze marathon weer bestond uit rondjes zou ik iedere ruim 5 km kunnen stoppen.

Om 11 uur sta ik dus gewoon in het startveld en beginnen we aan de eerste van 8 rondjes van 5,28 km. Ik begin rustig aan, we lopen hetzelfde rondje als tijdens de Glimmermade marathon, nu echter in tegenovergestelde richting. De eerste ronde gaat in een redelijk tempo, net boven de 10 km/uur. De ronde daarna gaat zelfs iets sneller en ook ronde 3 kom ik probleemloos door, het tempo is zelfs iets omhoog gegaan. Naast uitlopen wil ik nu ook sneller zijn dan vorige week. Ronde 4 gaat iets zwaarder, maar het tempo weet ik redelijk vast te houden.Het begin van de 5 ronde gaat het nog redelijk, maar langzaam zakt het tempo toch wat weg, nu moet ik niet teveel gaan verliezen op mijn schema. In een lager tempo kom ik deze ronde ook ongeschonden door, dat ik de finish ga halen is nu wel duidelijk, alleen de eindtijd is nog de vraag. Mijn nieuwe doel is binnen de 4:30 geworden, daardoor moet ik wel zorgen dat ik niet teveel wandel maar een rustige looppas handhaven. Tot mijn verbazing lukt dat redelijk, af en toe een paar honderd meter wandelen daarna weer ruim een kilometer in looppas. bij het in gaan van de laatste ronde zie ik dat de 4:30 haalbaar is en hou ik het rustige tempo vast tot de finish die ik passeer na 4 uur 27 minuten en 45 seconden en word de medaille door Ronald uitgereikt.