maandag, november 21, 2011

Marathon van Leens


Marathon van Leens

Na 4 weken zweten op Curacao was het tijd om weer wat kilometers te maken in het frisse Nederland. Dit keer moest het gebeuren in Leens waar ieder jaar de Marathon van Leens gelopen wordt. ’s Ochtends om even na 9 uur vertrek ik in de kou, de thermometer in de auto geeft 0 graden aan. Na een uurtje rijden ben ik in Leens waar ik de auto bij de sporthal parkeer. Even het startnummer ophalen in de kantine en rustig in de warmte afwachten. Met nog 10 minuten tot de start zal ik toch naar buiten moeten.

Om 11 uur worden we weggeschoten, we mogen 6 rondes van 7 kilometer lopen. Al na een paar honderd meter begin ik warm te worden en kom in een lekker tempo terecht van net onder de 6 minuten per kilometer, hiermee loop ik wel helemaal achter in het veld. Aangezien de trainingen de afgelopen weken erg slecht verliepen, soms haalde ik de 4 km niet eens, ben ik al lang blij dat ik in ieder geval de eerste kilometers nu probleemloos loop, snelheid boeit niet echt.

Al vrij snel loop ik samen met een andere loper, we lopen al pratend lekker constant door. Vooraf had ik bedacht dat ik iedere ronde binnen 45 minuten zou moeten volbrengen om binnen de limiet van 5 uur te finishen. De eerste ronde gaat echter zo lekker dat er bij de doorkomst nog geen 42 minuten op de klok staat. Een beetje extra marge kan geen kwaad.

Ook de volgende twee rondes gaan in een vlak tempo en halverwege komen we door in iets meer dan 2 uur. Nu merk ik echter dat ik de laatste maanden geen lange trainingen gelopen heb, ik kom te kort aan conditie en besluit het tempo iets te laten zakken, vanaf nu ga ik het alleen doen. Deze ronde zal ik al af en toe een stukje wandelen, maar het grootste deel kan ik toch blijven lopen. Uiteindelijk verlies ik deze ronde maar een paar minuten op de vorige rondes en kom ruim binnen de 3 uur door op 28 kilometer.

De vijfde en zesde ronde doe ik rustig aan, ik weet dat ik de limiet met gemak ga halen en geniet van het Groninger landschap waar we door mogen lopen. Bij het passeren van een bruggetje vaart Sinterklaas met zien pieten onder ons door, verder is het heerlijk rustig in het boerenland. Rond het einde van de middag begint het een beetje mistig te worden, het zonnetje wat de hele dag geschenen heeft moet het nu afleggen tegen de bewolking en ook de temperatuur zakt al weer. Doordat mijn tempo wat lager ligt begin ik het wat frisser te krijgen, dus maar weer een beetje doorlopen om op te warmen.

De laatste kilometer zet ik weer even aan, voor de laatste keer door het tunneltje en dan naar de finish. Na 4 uur en 36 minuten zit het er al weer op. Voorheen zou ik enorm balen van deze tijd, nu ben ik er echter tevreden mee, 2011 was niet mijn loopjaar (hoewel er nog wat loopjes te gaan zijn in de laatste maand). Het lichaam werkt nog niet echt mee en zeker de laatste weken lukte het niet om een duurloopje te lopen. Gezien die omstandigheden ben ik tevreden dat ik zonder al te veel problemen de finish gehaald heb. Op naar de volgende.

Marco

foto's: www.hardlopenmettoli.blogspot.com