maandag, december 12, 2011

Boscrossmarathon Diever 2011


Aangezien het langzaam de goede kant op lijkt te gaan met het lopen maar weer eens een marathon geprobeerd. Deze keer een zware, de Boscross in Diever, 42,2 km over onverharde paden, over heuveltjes en door de modder. De afgelopen dagen heeft het genoeg geregend, de vooruitzichten zijn dus veel modder en water.
Op de dag zelf is het weer boven verwachting, zonnig, licht windje en de temperatuur net boven het vriespunt, daar zal het dus niet aan liggen. ook blijkt het parcours mee te vallen, de vorige jaren dat ik hier liep waren veel natter en modderiger. Niet dat ik nu schoon en droog was na afloop, maar het had veel erger gekund.

Om even voor 11 uur sta ik bij de start, hier ontmoet ik Jannet weer en na het startschot gaan we samen achterin het veld van start. Al vrij snel gaat het bij mij niet zoals gehoopt en al na een ruime kilometer laat ik het tempo zakken. Doordat de 10, 21 en 31 kilometer tegelijk met de marathon gestart zijn is het de eerste ronde erg druk op de smalle paden en heb ik moeite om de juiste paden langs de plassen te zoeken. In de eerste paar kilometer glij ik dan ook twee keer uit en kan beide keren mijzelf nog net opvangen met mijn handen zodat een volledig nat pak voorkomen word.

Na ruim twee kilometer komen we bij de eerste zandheuvel, een kort maar pittig klimmetje, daarna volgen er nog een paar kleine hobbeltjes waarna de eerste drankpost opdoemt. nog maar drie kilometer onderweg en ik heb het nu al moeilijk, geen goed vooruitzicht met nog 39 kilometer te gaan. Ik loop rustig door en kom toch in een lekker ritme terecht. Helaas is dat maar van korte duur op deze ronde, na een kilometer is alweer de volgende serie heuveltjes die het ritme breken. de laatste anderhalve kilometer van de ronde zijn weer redelijk vlak en gaat het weer lekker.

Ronde twee begint weer lekker, tot de eerste serie heuveltjes, bij iedere klim schiet mijn hartslag omhoog en ben ik kortademig. Zodra het weer vlakker word gaat het weer beter en kan het tempo weer omhoog, maar op de hobbeltje verlies ik helaas enorm veel tijd. Uiteindelijk kom ik ook deze ronde door en begin ik met frisse moed aan ronde drie. Ook nu gaat het op de vlakke stukken goed, heuvelop moet ik helaas regelmatig wandelen wat de snelheid niet ten goede komt.
Bij het ingaan van de derde ronde zie ik dat ik tijd genoeg heb om binnen de limiet te finishen. het tempo blijft op de vlakke stukken redelijk, hoewel het wel lager is dan in de eerste rondes, de heuveltjes neem ik echter wandelend wat het tempo niet ten goede komt. wel zie ik dat er meer lopers in de problemen komen, in plaats van lopers die mij inhalen zie ik alleen maar lopers voor mij waarop ik inloop en die ik uiteindelijk inhaal, zo "win" ik uiteindelijk in de laatste ronde nog 4 plaatsen en kom ik net te kort om de volgende loper in te halen, deze zie ik op het laatste stuk voor mij lopen, maar het gat is helaas net te groot. Uiteindelijk finish ik in 4 uur en 53 minuten, niet geheel tevreden, maar wel genoten van een geweldig mooie marathon.

foto's en video van Toli klik hier
uitslagen klik hier