dinsdag, maart 27, 2012

Rode Loper brug marathon

Zondag 25 april, weer een mogelijkheid om te kijken hoe het gaat op de marathon. Deze keer organiseren de DFW-runners een marathon in Stadskanaal, 6 rondes van 7 km met een korte aanloop. Om 11 uur mogen we starten bij het Pagecentrum, het eerste deel gaat door het park, daarna een klimmetje, een viaduct over het kanaal en de autoweg om vervolgens door het veld en een stukje bos te lopen naar de Rode Loper. Via deze loop en fietsbrug gaan we terug naar het pagecentrum en zit de eerste ronde erop.
Bij de start is het nog bewolkt en slechts 5 graden, maar al snel komt de zon door en klimt de temperatuur naar een aangename 15 graden. De zwakke wind is best fris als hij tegen is, maar eenmaal voor de wind of in de luwte van het bos voelt het erg warm aan. Vandaag passeren we de verzorgingspost iedere 7 km, na verloop van tijd merk ik dat dit net iets te ver is en in de laatste rondes begin ik toch dorst te krijgen, misschien had ik toch mijn drankgordel om moeten doen?
De eerste rondes loopt het lekker, de klimmetjes , twee keer per ronde een viaduct met een hoogteverschil van 7 meter kom ik ook probleemloos over en na 3 rondes en ruim 21,5 km kom ik door in 2:03, een gemiddelde van 10 km/uur. Wel voel ik dat ik dit niet tot het einde vast kan houden. na 26 km moet ik even wat gas terug nemen en ga ik over op een wandelpas tijdens de klim. In de afdaling kan ik weer versnellen en de laatste anderhalve kilometer van deze ronde kom ik nog goed door.

Bij de verzorgingspost neem ik even de tijd voor wat extra vocht, daarna gaat het weer in looppas naar het volgende viaduct, die ik weer in wandelpas omhoog ga om daarna weer in looppas door te gaan. Inmiddels weet ik dat ik ook deze keer weer net onder de 4:30 zal finishen. Op de vlakke stukken ga ik in een rustige looppas door en tijdens de klimmetjes ga ik over op een wandelpas. De het tempo tijdens de looppas is helaas gezakt tot onder de 10 km/uur, veel valt er in de laatste kilometers niet meer te winnen, dus versnellen heeft niet veel zin meer.
Uiteindelijk finish ik in 4:28:10, geen verbetering tov de vorige marathons, momenteel lijkt het redelijk stabiel te zijn rond de 4:27/4:28. Over twee weken weer een test op een zwaarder en langer parcours, de 1/2 JKM, 80,5 km van IJmuiden naar Den Helder over het strand, twee jaar geleden deed ik er 9 uur en 39 minuten over, dit jaar hoop ik 10 minuten sneller te zijn, maar of dat gaat lukken....
De week daarna word het nog een stukje zwaarder, dan loop ik voor de derde keer de Ronde van Aruba, ook daar hoop ik mijn tijd van twee jaar geleden te kunnen verbeteren, maar ook dat gaat waarschijnlijk erg zwaar worden.

Marco