zondag, juli 20, 2008

Midzomeravondmarathon

Nog één keer


Eigenlijk was de Burginsellauf twee weken geleden de laatste wedstrijd die ik zou lopen voor mijn vertrek naar Curacao op 1 augustus as.
Op zaterdag 19 juli zou ik terugkeren van een weekje kamperen op Texel, door het slechte weer op deze dag hebben we de boot van 11 uur 's ochtends genomen zodat we rond 15:00 thuis waren, even uitpakken en boodschappen doen, daarna snel even een tasje inpakken en om 4 uur weer in de auto om alsnog mee te doen aan de midzomeravondmarathon in Diever.

Even voordat ik Diever in rij komt de regen met bakken uit de lucht en ziet het er wat weer betreft slecht uit. Ruim 15 minuten voor de start schrijf ik mij in en kleed mij om, ondanks de regen is de temperatuur met 15 graden aangenaam te noemen en is de keuze voor de korte broek en een shirtje dus snel gemaakt.
Na het omkleden begeef ik mij meteen naar de start, dit is hier toch al snel 5 minuten lopen en met nog 3 minuten te gaan sta ik in het startvak.

Om 17:00 volgt dan een startfluitje (het pistool weigert dienst) en mogen we beginnen aan twee rondes door het dorp alvorens we de bossen in draaien om aan 4 rondes van 10 km te beginnen.
Tijdens de start is het even droog en het eerste half uur is het lekker lopen.
De ronde van 1o km bestaat uit een lang betonpad met daarna ruim 5 km schelpenpad waar door de regen veel plassen op staan, de laatste kilometer is een klinkerweg langs de start/finish.
Na 7 kilometer ben ik bij de tweede verzorgingspost (er zijn er 3 !!! op een ronde van 10 km) waar ik als "maaltijd" een stukje banaan en ontbijtkoek neem en dit wegspoel met een colaatje.
Even later haal ik de eerste lopers op de kortere afstanden (10, 20 en 30 km) in, deze lopers hebben de twee rondes door het dorp niet hoeven lopen en konden meteen beginnen aan de grote lus door het bos.

Halverwege de eerste ronde is het weer gaan regenen, aangezien dit gedeelte door het bos loopt heb ik weinig last van de neerslag.
Een half uurtje later is het weer droog en komt de zon zelfs tevoorschijn en de rest van de marathon zal onder deze heerlijke loopomstandigheden verlopen worden.
Na de eerste doorkomst, 12,2 km net binnen een uur, zie ik dat mijn tempo te hoog is en besluit ik het iets rustiger aan te doen.
De volgende ronde geniet ik van de omgeving en het lopen, bij de verzorgingsposten neem ik weer wat te eten en drinken en na 1:49 en een beetje zit deze ronde er ook alweer op, weer iets te snel, dus nog een stapje langzamer in de volgende ronde.

Ook ronde drie is genieten, inmiddels begint het lekker rustig te worden op het parcours, de 10 en 20 km lopers zijn binnen, en het marathonveld is inmiddels behoorlijk uitelkaar getrokken.
Als deze ronde er bijna op zit wordt ik ingelopen door een snelle loper, als ik echter begin aan mijn vierde ronde gaat deze loper linksaf richting finish en blijkt het dus een 30 km loper te zijn.
De derde ronde loop ik in 53 minuten, weer iets te snel.

Na ruim een kilometer in de laatste ronde merk ik dat er een loper langzaam dichterbij komt en besluit ik toch maar even weer het tempo te verhogen om hier voor te blijven, hierdoor zie ik in de laatste kilometer ineens een ander loper voor mij verschijnen waarbij het tempo redelijk weggezakt is, een mooi doel om nog even te versnellen en er voorbij te gaan.
Met nog een paar honderd meter te gaan weet ik deze loper te passeren, het laatste stuk is vals plat, toch zakt mijn tempo niet meer weg en na 3 uur 38 minuten en 12 seconden passeer ik de streep.

Bij de finish staat nog een verzorgingstent met oa bouillon en sportdrank, hier neem ik nog wat van om vervolgens te gaan douchen en weer naar huis te rijden.
Ik heb genoten van mijn voorlopig laatste marathon, de verzorging was zoals gebruikelijk in Diever, weer perfect geregeld.
De komende tijd zal ik op Curacao een aantal loopjes gaan lopen, ook die verslagen zullen hier verschijnen.

Marco


uitslagen en foto's: www.dieversportief.nl

1 Comments:

At 29/7/08 17:39, Anonymous Anoniem said...

Een goede tijd op Curacao gewenst! Hoelang zul je daar eigenlijk zijn?

 

Een reactie posten

<< Home