zondag, april 20, 2008

Marathon 2-daagse (dag 2)

Noorder Klüft marathon



Ik zou in dit verslag kunnen zetten hoe ik op vrijdag mijn krachten heb gespaart en op zaterdag bij mijn directe concurent in de buurt bleef tot hij moest lossen en hoe ik, toen het gat groot genoeg was, tactisch mijn tempo liet zakken om zodoende met voldoende voorsprong te finishen, alles zou te verifieren zijn.

Zo is het echter niet gegaan, op vrijdag had ik al iets sneller gelopen dan de bedoeling was, zaterdag was het dus afwachten wat de gevolgen hiervan zouden zijn. Ik had mij voorgenomen om het rustig aan te doen (zoals wel vaker), maar al direct na de start voelt het goed en kan ik met de eerste groep mee.
Na ruim een kilometer ligt dit groepje uit elkaar en loop ik als derde achter Sjoerd Slaaf (de nummer twee van vrijdag).

Het parcours bestaat vandaag uit 10 rondes van 4,22 kilometer en is voor de helft onverhard. Na de start lopen we over een zandpad door het bos, daarna een stukje langs het heideveld om vervolgens weer door het bos en via de Turftrappersbrug op het fietspad richting start/finish/verzorgingpost te komen.

Ik was gestart met het idee om net binnen de 4 uur te finishen, maar vlak na de start zijn die plannen al met een kwartier bijgesteld.
De eerste rondes probeer ik Sjoerd te volgen, zijn eindtijd van gisteren (3:36) lijkt mij een mooi streven. Al snel zie ik dat hij vandaag sneller loopt dan gisteren, maar ik blijf op afstand volgen. Na 4 rondes loop ik het gaatje (100 meter) ineens dicht. Zonder echt te versnellen kan ik de tweede plek overnemen, nu loop ik met het idee dat het of een hele mooie tijd gaat worden of dat ik stuk ga en veel moet inleveren aan het einde.

Twee rondes later verlies ik deze tweede positie al weer aan een andere loper (die er op vrijdag niet bij was). Het tempo begint bij mij nu ook te zakken, het schema van onder de 3:30 moet ik nu laten gaan, het gat naar de nummer 4 is echter zo groot dat ik weer derde ga worden vandaag (twee keer op het fictieve podium in 1 weekend).
Ik loop ronde 8 en 9 rustig door en kan in ronde 10 weer ets versnellen zonder dat het pijn doet.
Na 3:31:32 passer ik als derde de eindstreep, bijna 10 minuten sneller dan gisteren en het is weer niet gelukt om rustig aan te doen (je had gelijk Ronald).

3+3=1

Op het moment dat ik de organisatie bedank voor alle goed zorg wordt mij gevraagt om nog even met Jannet (weer 1e dame) op de foto te gaan, ik blijk namelijk het totaalklassement (voor zover daar sprake van is) te hebben gewonnen en Jannet is natuurlijke de eerste dame.
Hoe dit kan: De nummer 1 en 2 van de zaterdag hebben op vrijdag niet gelopen, de nummer 1 van vrijdag was er op zaterdag niet bij en de nummer twee van vrijdag was op zaterdag nummer 4 met een iets grotere achterstand dan dat ik op vrijdag had (volgt iedereen het nog).
Op deze manier leverden twee derde plaatsen mij dus de eerste plaats op, maar veel belangrijker, een mooie herrinnering aan een prachtige loop door een schitterend gebied met prima verzorging en een beetje extra zelfvertrouwen voor de 24-uur over twee weken.

Marco

uitslagen en foto's: http://www.dfwrunners.nl/
verslag en foto's: http://www.marathonleens.nl/ & http://jannetlooptlang.punt.nl/

4 Comments:

At 20/4/08 14:59, Anonymous Anoniem said...

Aangezien dit een echte 42.2 betreft moet deze eigenlijk als PR de boeken in.... Mooi gelopen hoor, dat moet bij de 24uurs goed komen!

 
At 20/4/08 17:06, Anonymous Anoniem said...

Hoi Marco, Je hebt de laatste weken grote stappen gezet. Dat moet vertrouwen voor Steenbergen geven.
Groetjes, Bob Stultiens

 
At 20/4/08 20:05, Anonymous Anoniem said...

Mooie rekensommetjes: 3+3=1 voor jou en 1+1=1 voor mij.
Sorry dat je zo lang op me moest wachten voor de foto, de volgende keer zal ik sneller doorlopen.:-)
Nogmaals succes gewenst in Steenbergen.

 
At 20/4/08 21:40, Anonymous Anoniem said...

Mooi resultaat van al je trainingsarbeid voor de 24 uur. Kennelijk ben je in topconditie. Gefeliciteerd met je podiumplek! Tot in Steenbergen.

 

Een reactie posten

<< Home