vrijdag, april 18, 2008

Marathon 2-daagse (dag 1)

Zuider Klüft marathon

Vandaag, vrijdag 18 april, werd de eerste marathon van de marathon 2-daagse bij Spier gelopen.
Dit loopfestijn word georganiseerd door de Drents Friese Wold runners die ieder jaar meerdere (ultra)marathons organiseren in de prachtige omgeving van noord Drente en zuid Groningen.
Deze twee daagse bestaat uit de Zuider Klüft marathon (vrijdag) en de Noorder Klüft marathon (zaterdag).

Vandaag was het dus de Zuider Klüft marathon bestaande uit 8 rondes van 5,25 kilometer.
Om 10:30 meld ik mij bij een tent in het bos achter hotel vd Valk en betaal het inschrijfgeld, 10 Euro voor twee marathons met een uitgebreid buffet als verzorging.
Om even voor 11 uur worden we (20 lopers) door de organisatie toegesproken over de route en de pijlen waarmee deze aangegeven worden, daarna klinkt een luide toeter en mogen we van start gaan.

Het parcours bestaat uit betonpaden en zandpaden en loopt door een mooi bosgebied, onderweg lopen we door dichte bossen, langs vennetjes en over uitgestrekte heidevelden, het is echt een genot om hier te mogen lopen.
Na ruim 5 kilometer komen we weer langs de verzorgingstent, nu staat er water, cola, sportdrank, chocolade, ontbijtkoek, banaan, chips enz, teveel om alles te proberen, dus blijft het voor mij deze loop bij cola, water, chocolade en banaan.

De eerste ronde loop ik in een groepje van zes (met oa Jannet en Thym), maar na de eerste ronde loop ik hier uit weg naar twee lopers die ruim 100 meter vooruit zijn, eenmaal bij deze lopers gaat het zo lekker dat ik meteen maar door loop. Op dit moment loop ik op de derde plek, voor mij een ongekende positie.
Het weer is heerlijk, af en toe een zonnetje en droog, alleen op het achterste gedeelte van de ronde loop je in een open gebied een paar honderd meter tegen de wind in, maar echt vervelend is dat ook niet.

Ik loop mijn rondes allemaal rond de 28 minuten en geniet, eigenlijk wilde ik langzamer lopen, maar het gaat zo makkelijk dat ik besluit ontspannen door te gaan. Na 6 rondes haal ik de eerste achterblijvers in, de loper achter mij is inmiddels uit het zicht verdwenen en de loper voor mij zie ik alleen bij het keerpunt in de verte verdwijnen, mijn podiumplek is veilig.

De laatste ronde gaat nog steeds soepel en het laatste rechte stuk dubbel ik weer een loper, we raken in gesprek en lopen samen naar de finish waar ik mag stoppen en hij nog een ronde verder mag, de klok geeft 3:41:09 aan, een mooie tijd op dit parcours.
Ik ben inderdaad als derde over de finish gekomen, mijn eerste podiumplek tijdens een marathon, helaas is dit meer een gezelligheidsloop, dus prijzen en een podium zijn er niet, er word nog wel een foto gemaakt van de eerste drie. Ik wacht nog even op de finish van Jannet (eerste dame en vijfde overall) en ga daarna naar huis om te douchen en te herstellen voor de Noorder Klüft marathon die morgen om 11 uur zal starten.

later meer over de Noorder Klüft marathon.

Marco

meer info op http://www.dfwrunners.nl/

1 Comments:

At 18/4/08 22:44, Anonymous Anoniem said...

Mooi gedaan man!
Wedde dat je morgen ook weer zo snel gaat? Kun je toch niet laten!

 

Een reactie posten

<< Home