maandag, maart 31, 2008

UMT etappe Lemele-Hoogeveen

Alleen door de nacht.

De Ultafondus méga toff (UMT) is een grote aflossingsloop door een groot deel van Europa.
De start vond plaats in Monaco op 29 februari en de route loopt via Frankrijk, Zwitserland, weer Frankrijk en Duitsland naar Nederland (daarna via Belgie, weer naar het zuiden).
Het is de bedoeling om in iedere provincie een etappe te laten starten en een etappe moet minimaal 43 kilometer zijn, verder is vrijwel alles vrij.
De loper maakt zelf de route, is verantwoordelijk voor de eigen verzorging en draagt ook zelf zorg voor het afspreken van de wisselpunten met de voorganger en aflosser.
Voor meer informatie over de UMT zie
www.ptityeti.be/umt.

Etappenummer 8 in Nederland was “mijn” etappe , de startplaats was Lemele en de finish was in Hoogeveen. De vermoedelijk starttijd was 00:00 op 30 maart met als finishtijd 04:48 ook op 30 maart. Hierbij was geen rekening gehouden met de overgang naar zomertijd die deze nacht ook plaats vond waardoor ik een uur aan looptijd moest inleveren.
Na overleg met de andere 4 lopers van deze dag is besloten om het tijdsverschil te verdelen waardoor iedereen 12 minuten in moet leveren, mijn finishtijd werd dus 05:36.

Zaterdagavond vertrek ik samen met Dick naar Hoogeveen, daar parkeer ik mijn auto bij het station en rij met Dick door naar Lemele.
Om 23:30 parkeren we bij de kerk en gaan wat drinken in café De Driesprong, we zoeken een tafeltje bij het raam zodat we Thijm en Harry aan kunnen zien komen.
Na 20 minuten zien we Thijm en Harry langslopen, keurig op tijd.
Buiten het café praten we even wat bij en worden de ervaringen kort in het schriftje gezet waarna deze met het vlaggetje aan mij word overhandigd.

Thijm en Harrie vertrekken richting een welverdiende douche en biertje en ik pak mijn rugzak en drinkbelt waarin ik twee bidons met sportdrank, een banaan en een pakje evergreen heb zitten en bedank Dick voor het brengen.
Om 5 minuten na middernacht ben ik aan het lopen, onderweg kom ik veel jeugd tegen die op weg zijn naar de plaatselijke discotheek, maar naarmate ik verder buiten de bebouwing kom word het rustiger.

Ik ben niet bekend in deze omgeving en heb de route uitgezet op een satellietkaart en daarna ge-upload naar mijn Garmin Forerunner 305, dit horloge met gps zal mij leiden deze tocht.
Als back-up heb ik een routekaart in mijn rugzak zitten, deze heb ik vandaag gelukkig niet nodig.
In het begin van de route heb ik gekozen voor een aantal onverharde bospaden, het laatste stuk bestaat uit een paar lange rechte wegen waar foutlopen niet mogelijk is zodat ik een fout in het begin later goed kan maken en aan het eind geen fout kan maken.

Door het slechte weer van de afgelopen week staan er behoorlijke plassen op de zandpaden, met mijn hoofdlamp zie ik slechts een meter of 10 van het pad voor mij waardoor ik pas op het laatste moment om de plassen heen kan stappen, het tempo zakt dan ook behoorlijk weg.
De eerste 10 kilometer gaan dan ook in iets meer dan een uur.

Vanaf kilometer 25 is het alleen nog maar verhard, om niet te laat op het wisselpunt te komen was mijn route 42 kilometer, een verkeerde afslag zou de extra kilometers wel goed maken, het ging echter dusdanig voorspoedig dat ik de extra kilometers ergens anders erbij moet gaan lopen, een paar kilometer voor Zuidwolde zie ik een nieuw fietspad dat links van mijn route af loopt, aan de verlichting te zien loopt er op ongeveer een kilometer parallel aan mijn route een weg dus ik neem dit fietspad. Na een ruime kilometer kom ik inderdaad op een parallelweg, deze slingert echter behoorlijk.
Nu moet ik op zoek naar een weg naar rechts die mij weer op mijn route brengt, na een paar kilometer is ook die gevonden en in Zuidwolde kom ik weer op mijn oorspronkelijke route terecht en heb ik ongeveer 3 kilometer extra te pakken.

Zelfs zonder te weten dat je een dorp met discotheek nadert merk je dat op zaterdagavond/nacht aan de groepen jongeren die hier naartoe gaan of vandaan komen. Helaas is de originaliteit bij de jeugd ver te zoeken en volgen er vrijwel alleen maar standaard opmerkingen.
Na Zuidwolde is het nog 10 kilometer naar het eindpunt, een rechte weg naar Alteveer en dan linksaf naar Hoogeveen.

In Hoogeveen, het is inmiddels ruim na 5 uur, is er nog steeds veel uitgaanspubliek op de been. Ik loop door de winkelstraat naar het station en arriveer daar om 05:32, 4 uur en 28 minuten nadat ik gestart ben, volgens mijn Garmin heb ik 44,8 km gelopen.
Adrie, Nellie en Albert staan hier inmiddels te wachten, ik schrijf nog even wat in het schriftje en geef daarna het vlaggetje en schriftje door aan Nellie, zij zal samen met Adrie en Albert naar Assen lopen (zie
www.ultratrimmer.nl voor het verslag van deze etappe)

Na het uitzwaaien van dit trio trek ik een droog shirt aan en ga naar huis waar ik, na een warme douche, nog even een paar uurtjes in bed duik.
Ik heb heerlijk gelopen, het weer was perfect met een temperatuur van rond de 7 graden en een wind in de rug. Volgens sommigen is het een erg mooi gebied, maar door de duisternis heb ik hier weinig van mee gekregen, wel heb ik genoten van de stilte (soms verstoord door een opvliegende eend) en duisternis die er op sommige plekken in Nederland nog is en ook de dronken jeugd was soms best komisch om te zien.


Marco