woensdag, mei 21, 2008

Verslag Woensdag Gehaktdag marathon




Gegokt en verloren (maar toch lekker gelopen)

Normaal zijn wedstrijden vaak in het weekend, maar de DFW-Runners organiseren ook af en toe een marathon op een doordeweekse dag, woensdag 21 mei was er zo'n marathon met de toepasselijke naam Woensdag Gehaktdag marathon.
Zoals zo vaak bij dit soort kleinschalige loopjes zijn het weer voornamelijk de veellopers die het beperkte startveld vormen.
Voor de start is het dus weer erg gezellig bijpraten en een minuut of 5 voor de start moeten we dan ook richting denkbeeldige startlijn geroepen worden.
Namens de Brouksterrunners loopt dit keer ook Dick mee op de 22,4 km, ik loop zelf de marathon.

Om 11 uur starten we, om de afstand op 42,2 km te laten komen moeten we eerst een kort rondje lopen, daarna volgen er nog 10 rondes van 4 km.
Het weer is vandaag heerlijk, het zonnetje schijnt, de temperatuur blijft op 17 graden steken en er waait een ligt windje.
Na de aanloopronde loop ik in een kopgroep van 4 man die al in de eerste grote ronde uitdunt tot 2 man.
In de derde ronde versnel ik ongemerkt een beetje en loop ik alleen aan kop, iets wat mij normaal nooit gebeurt in een marathon.

Na drie rondes zie ik dat ik op schema loop voor een pr, dat zal mijn doel worden de komende 28 km.
Ik begin rond dit moment ook de eerste achterblijvers in te halen, een daarvan is Dick, die hier ongetraind loopt te genieten van het weer, de omgeving en de sfeer.
Dit zijn op dit moment ook de enige lopers die ik tegen kom, en zo draai ik lekker mijn rondjes.
Onderweg zijn er af en toe wat wandelaars en fietsers die, vrijwel zonder uitzondering, even groeten en succes wensen. Sommigen vragen hoeveel kilometers we lopen en je ziet aan hun gezicht dat ze een beetje schrikken als je ze vertelt dat je 42,2 km loopt op een woesdagmiddag.

Het parcours loopt door een prachtig gebied met bos, meertjes en velden onder de rook van vliegveld Eelde, een klein gedeelte loopt langs de snelweg waar ik vaak langs rij, nu zie ik al die mensen daar rijden naar hun werk en ik mag heerlijk lopen, wat een geweldig gevoel.
Tot ronde 8 loop ik nog op schema, en ik zie dat ik de laatste drie rondes binnen 20 minuten moet lopen om onder de 3:26 te blijven, tot nu toe liep ik alle rondes daar ruim onder.
Ik heb er ruim 30 km op zitten, maar merk dat het erg zwaar begint te worden, ondanks dat heb ik wel het idee dat ik mijn tempo redelijk kan vasthouden, bij de doorkomst na ronde 8 blijkt dit niet te klopppen en heb ik ruim 15 seconden verloren.
Ik probeer nog een keer te versnellen, maar dat kan ik niet vast houden en ik zie dat een pr er niet in zit vandaag, de motivatie om dan maar voor een tijd onder de 3:30 te lopen ontbreekt en ik laat het tempo zakken totdat het weer lekker gaat en ik weer kan genieten van het lopen.

In de negende ronde halen enkele achterblijvers mij weer in, ook moet ik de eerste plaats af staan en aanklampen lukt niet meer. De laatste ronde loop ik net binnen 24 minuten, een gemiddelde van net boven de 10 per uur terwijl ik in het begin toch bijna 12,5 km per uur liep.
Hierdoor lever ik in de laatste twee rondes bijna 6 minuten in en kom ik uit op 3:31:30, een tijd waar ik best tevreden mee ben, net als de tweede plaats.
Waar ik niet tevreden over kan zijn is de opbouw van de race, in de laatste 8 km 6 minuten verliezen is teveel, een hoge prijs voor de te snelle eerste 30 km, een gok die deze keer slecht uit pakte, maar.........I'll be back

Dan nog de loop van Dick, hij heeft rustig gelopen en is na ruim twee en half uur gefinisht op de 22,4 km.
De organisatie was ook dit keer weer geweldig en we hebben genoten van het uitgebreid buffet bij de verzorgingspost, bedankt DFW-runners.

Marco

uitslagen en foto's: http://www.dfwrunners.nl/
verslag en foto's: http://www.marathonleens.nl/

2 Comments:

At 22/5/08 10:35, Anonymous Anoniem said...

Ach, je bent jong en je wilt wat. De volgende keer kun je het tempo misschien wel vasthouden. Maar ik wil NOOIT meer van je horen: ik heb geen zin meer. Hallo, het is je hobby! Als je geen zin meer hebt, moet je juist extra hard doorlopen, des te eerder ben je klaar.
Train ze, en tot ziens (over een jaar of 2)
Jannet

 
At 22/5/08 22:24, Anonymous Anoniem said...

Jij kunt ook echt niet meer langzaam lopen he? Jannet wil nooit meer horen "ik heb geen zin meer" en ik wil nooit meer horen dat je het rustig aan gaat doen, dat geloof ik niet meer. Je zou mij mooi eens kunnen hazen naar een 3:29:59 ;-)
Helaas heb ik op 31/5 een bbq in het westen van het land dus ik zoek nog een leuke andere marathon rond die tijd. Weet jij er een?

 

Een reactie posten

<< Home