zaterdag, mei 31, 2008

Drenthe Marathon Klazienaveen

Weer warm weer in Klazienaveen.

Gisteren werd op de site van de Drenthemarathon al vermeld dat het evenement gewoon door zou gaan ondanks de hoge temperatuur, in Klazienaveen zijn de lopers immers wel wat gewend.
Dit jaar was het de 25ste editie, en van de voorgaande 24 waren er maar liefst 23 met warm weer verlopen.
Om 14:00 uur ben ik op de parkeerplaats van de lokale voetbalclub, het is inmiddels 24 graden, dit in kombinatie met een hoge luchtvochtigheid en weinig wind maakt dat het erg warm aan voelt.

Op de parkeerplaats ontmoet ik Jan en Ronald, we praten wat bij en lopen rustig richting start.
Om 14:30 mogen we dan eindelijk beginnen, de afgelopen week liep ik in de trainingen niet al te lekker (de week daarvoor heb ik veel te veel op te hoog tempo gelopen, dat breekt nu op) dus besluit ik rustig aan te doen, ook Ronald denkt er zo over en na de aanlooprondjes van in totaal ruim 2 km lopen we samen verder.
Het parcours is inmiddels bekend, ik loop hier nu voor de vijfde keer, in de bebouwde kom is het groot feest met veel live muziek (van smartlap tot stevige rock), veel bewoners hebben de barbeque in de voortuin staan en genieten van het mooie weer.
Na ruim 3 kilometer draaien we rechtsaf de bossen in, hier vinden we de eerste drankpost, helaas geen cola of banaan deze keer maar slechts water en een sportdrank, dan maar een marathon lopen op alleen water.

Ronald en ik lopen op een schema van 3 uur 45 en dat voelt goed. Bij de eerste doorkomst in Klazienaveen moet Ronald even stoppen om zijn drankflesjes te wisselen, ik minder iets aan snelheid en een paar honderd meter later lopen we weer samen.
Bij de verzorgingspost op 17 kilometer (ze staan om de 2,5 km) pak ik mijn zoveelste watertje, het is erg warm dus ik neem ook weer een spons mee om af te koelen. Ronald neemt een gelletje en raakt weer iets achterop, na een paar honderd meter is hij nog niet bij dus ga ik alleen verder en versnel iets.

Ook de derde ronde gaat lekker, ik drink 5 bekertjes water per ronde en gebruik 3 sponzen, wel merk ik dat het niet zo soepel gaat dan de vorige marathons.
Bij het ingaan van de laatste ronde (10 km) staat de klok op 2:49, een 3:45 is nog wel mogelijk, maar het gaat erg zwaar en ik besluit het rustig uit te lopen, een toptijd is het sowieso niet en de komende weken staan er nog teveel loopjes op de kalender om nu te forceren.
Ondanks het erg lage tempo deze laatste ronde wordt ik niet ingehaalt, sterker nog, ik haal nog steeds andere lopers in, het begint op een slagveld te lijken.

Bij de verzorgers lijkt het beste er ook af, werden de eerste rondes de bekertjes water nog aangereikt, nu moeten de lopers ze zelf maar pakken van de tafel die ruim 3 meter van het pad af staat, dit stilstaan en weer opstarten vind ik persoonlijk niet prettig en ik hoop dat dit geen gewoonte gaat worden, toch vrees ik dat de Drenthe marathon te groot wordt, het is al erg druk op het parcours, met name de eerste uren als ook de halve marathoners er lopen. Ook lijkt de verzorging op die van een grote stadsmarathon (en dat is geen compliment), ik ben waarschijnlijk wel wat verwent na de prachtige loopjes van de DFW-runners, maar de keuze was hier echt te beperkt.

Na 3:47:45 passeer ik de finish, de laatste ronde net binnen het uur gelopen. Jan staat bij de finish en is net binnen de 3:40 gebleven, Ronald heb ik niet meer gezien.
Voor mij was dit voorlopig de laatste Drenthe marathon en of ik er over drie jaar weer bij ben? als het aantal deelnemers blijft groeien en de Afrikaanse lopers het belangrijkste zijn voor de organisatie denk ik het niet.

Marco

5 Comments:

At 31/5/08 22:32, Anonymous Anoniem said...

Net iets teveel gewild/gedaan? Komt me bekend voor ;-) Even gas terug nu in de aanloop naar een goede 24 uur!!

 
At 31/5/08 22:52, Anonymous Anoniem said...

Dat laatste rondje had ik vandaag toch echt geen zin meer in.
Leuk om weer samen gelopen te hebben!

 
At 1/6/08 11:26, Anonymous Anoniem said...

Ben ik even blij dat ik de 6 uur van de Haarlemmermeer heb gedaan.
Als ik dit lees hoef ik ook niet meer naar Klazienaveen.

 
At 1/6/08 15:22, Anonymous Anoniem said...

Drenthe: weinig te bieden voor de loper die meer wil dan alleen 42 kilometer lopen. Knap dat je'm uitgelopen hebt. Ik had het na 2.24 wel gezien en die laatste ronde niet meer ingegaan.

 
At 2/6/08 07:36, Anonymous Anoniem said...

Het is denk ik onvermijdelijk dat de organisatoren van een marathon willen dat hun evenement groeit en meer naamsbekendheid krijgt. Dat is echt nodig om op de lange termijn te overleven. Niet leuk voor de echte liefhebbers, natuurlijk.

 

Een reactie posten

<< Home