dinsdag, mei 06, 2008

Ultralopen Steenbergen

46 rondes door Steenbergen.


Na een half jaar voorbereiden was het op 2 mei dan eindelijk zover, vanuit ons tijdelijk verblijf in Zeeland vertrek ik naar Steenbergen.
De laatste dagen is er echter een klein probleempje ontstaan, ik ben erg verkouden en heb al een paar dagen niet echt veel zin om te eten, verder voel ik mij prima, dus ik maak mij niet druk.
Om even over twee haal ik mijn startnummer op en plaats mijn verzorging langs de route.
Zoals zovaak bij (ultra)marathons ontmoet ik ook nu weer een hoop bekenden, hier en daar maak ik even een praatje, dan neem ik afscheid van Margitt en Max (zei zullen weer naar Zeeland gaan en mij pas morgenmiddag weer komen halen) en ga naar het startvak.

Om 15:00 klinkt het startschot en begin ik samen met 29 andere lopers aan de 24 uur. De eerste rondes loop ik tussen de 14 en 15 minuten per ronde (2102 meter) even later zakt de tijd tot onder de 14 minuten per ronde.
Alles voelt goed en het loopt lekker, ik eet en drink iedere ronde een klein beetje en ook dat levert (nog) geen probleem op.

Na 5,5 uur lopen ben ik weer toe aan een hapje eten en een flesje sportdrank, maar nadat ik dit op heb en weer begin met lopen komt mijn maaginhoud omhoog, ik kan het net binnenhouden, maar ben wel genoodzaakt te gaan wandelen, na een ronde van ruim 18 minuten kan ik weer gaan lopen en zakt mijn rondetijd weer tot onder de 15 minuten.
Een uur later is de zon onder en koelt het af, tijd om de korte broek en het shirtje in te ruilen voor iets warmers, dus ga ik even de sporthal in om me te verkleden, ook gebruik ik deze rust om wat te eten en te drinken. Weer heeft mijn maag er geen zin in en dit keer moet ik snel naar en toilet om daar van mijn maagkrampen af te komen, .....diaree, dat kan er ook we bij, mijn kansen op een goede afstand worden ieder uur kleiner, toch ga ik na ruim 15 minuten oponthoud weer verder en het lopen voelt goed.

Mijn rondetijden zitten rond de 15 minuten en zakken daar zelfs weer even onder, als ik kijk naar mijn rondetijden en de afstand die ik er inmiddels op heb zitten ziet het er allemaal erg goed uit, alleen als niet voldoende voeding binnen krijg heb ik toch een probleem.
Voorlopig loop ik door en wandel af en toe een ronde om een beetje te eten, een ronde wandelen duurt ongeveer 22 minuten als ik dus 2 rondes kan lopen en 1 ronde wandelen dan haal ik die 160 km met gemak. Helaas krijg ik ook tijdens een ronde wandelen slechts een klein hapje binnen en het lijkt erop dat alles wat ik drink er een halve ronde later alweer uit komt.

Na 10 uur lopen begin ik mij wat slapjes te voelen en begint het ook steeds lastiger te worden om een volle ronde te lopen en twee uur later zie ik in dat het een kansloze missie is geworden, inmiddels wandel ik alweer bijna 4 rondes zonder meer dan 100 meter achterelkaar te hebben kunnen lopen. Ik ben hier gekomen om te lopen en niet om te wandelen, ook 160 km zal zo moeilijk haalbaar zijn dus besluit ik na 96,6 km dat het genoeg is, het is inmiddels 4 uur 's nachts, ik wil een half uur rust nemen om te eten en te kijken hoe het dan gaat, maar na een half uur liggen hoesten is mijn maag nog steeds niet van plan om voeding toe te laten, dit is voor mij het moment om te besluiten er dan maar helemaal mee te stoppen, wandelen voor een afstand van 150 km is niet waarvoor ik hier ben gekomen.

Ik wacht tot 7 uur en bel dan Margitt dat ze mij kan komen halen wanneer ze er klaar voor is. Om 9 uur zit ik heerlijk in het zonnetje te kijken naar de start van de 6 uursloop en de laatste loodjes van de 24-uur, nog steeds krijg ik slechts met moeite wat drinken binnen.
Na een half uur zijn Margitt en Max er ook, we moedigen samen nog even de lopers aan en gaan dan naar ons tijdelijk huisje, ik ga in bad en duik nog een uurtje in bed, de rest van de dag genieten we van het mooie weer en 's avonds lukt het mij dan eindelijk weer om een normale maaltijd binnen te krijgen.

Na afloop heb ik totaal geen last van mijn benen, mijn maag is echter nog steeds niet de oude ne ook de verkoudheid is nog niet voorbij, toch wil ik weer lopen.
Voorlopig heb ik geen doel meer om naartoe te werken, over twee weken loop ik weer een marathon, daarvan staan er nog 3 in de agenda voor deze zomer, ook staat de 50 km van Assen in de planning, ik twijfel of ik nog een lange ultra wil proberen dit jaar, ik ben er nu wel klaar voor en aangezien we de komende twee jaren op Curacao zullen wonen is het nu of pas over drie jaar.

Over twee weken hopelijk een iets positiever verslag van de Woensdag Gehaktdag marathon,

Marco
uitslagen en foto's op www.ultraloopsteenbergen.nl

4 Comments:

At 6/5/08 19:14, Anonymous Anoniem said...

Na zo'n intensieve voorbereiding had je hier uiteraard meer van verwacht, jammer!
Probeer de opgebouwde conditie toch nog te gelde te maken voor eind juli, en dan bedoel ik meer dan een marathonnetje zo links en rechts. Kijk eens rond op de UltraNed-kalender: genoeg mooie uitdagingen. Daar hoef je echt niet meer voor te trainen!

 
At 6/5/08 19:42, Anonymous Anoniem said...

Je gaat toch geen 50 km lopen als je ook de 24 uur van Delmenhorst (bij Bremen)kunt lopen? http://www.24-lauf.de
Jammer dat het niet ging zoals het moest, maar ik zou het nog jammerder vinden als je al die training voor niets hebt gedaan. Denk er eens over na, eerst dit even laten bezinken en dan pas plannen maken.
Het Pieterpad is ook leuk, trouwens.

 
At 7/5/08 10:27, Anonymous Anoniem said...

Hoi Marco, Jammer dat je na zo'n goede voorbereiding net deze dag maagproblemen krijgt. Ik denk dat Jannet gelijk heeft. Je basis is nu heel goed. Gebruik die! Maar ja, je moet er natuurlijk wel zin in hebben.

 
At 7/5/08 19:03, Anonymous Anoniem said...

Marco, ik kan me alleen maar aansluiten bij de andere reacties. Met de opbouw van de laatste tijd moet je toch nog iets kunnen doen.
Jammer dat het zo heeft moeten lopen....

 

Een reactie posten

<< Home