zaterdag, juni 14, 2008

Slachtemarathon

42,2 km over de Slachtedijk

Vandaag werd voor de derde keer een marathon gelopen over de Slachtedijk in Friesland. De start was om 06:30 in Oostbierum, waar we met bussen vanuit Sneek naartoe gebracht werden. Het was dus vroeg opstaan op deze zaterdag, om 3:15 liep mijn wekker af en een half uur later was ik onderweg naar Sneek, om 5:15 vertrokken de bussen (13 stuks) in colonne naar de startplek waar ze 15 minuten voor de start aan kwamen, enige haast was dus geboden, er moesten namelijk ook nog tassen ingepakt en ingeleverd worden, die naar de finish vervoerd zouden worden.



Vijf minuten voor de start sta ik in het startvak en luister ik naar het Slachtelied van Sieb van der Ploeg, die na het zingen ook de marathon gaat lopen.
In verband met de late aankomst van de bussen wordt de start 5 minuten uitgesteld en om 06:35 mogen we dan eindelijk gaan lopen. Doordat er 1400 lopers hebben ingeschreven is het de eerste kilometers erg druk op het smalle parcours, er zijn loopgroepen die het blijkbaar nodig vinden om gezellig naast elkaar te lopen en zodoende de hele breedte van het pad blokkeren, ook zijn er veel lopers die bij de verzorgingsposten ineens stil staan of gaan wandelen, een zeer hinderlijke gewoonte.

Al na een paar kilometer passeren we de nieuwe Slachterbrug, dit is een zeer steile loopbrug over de snelweg waar ik het tempo iets laat zakken om energie te sparen, later zal er nog een steile loopbrug volgen waar ik het tempo ook weer iets laat zakken. Verder loopt het parcours door de weilanden en een paar dorpjes/gehuchten over fietspaden b-wegen en gras. De eerste anderhalf uur lukt het mij niet om te genieten van de omgeving doordat het erg druk is op het parcours en ik telkens moet opletten waar een gaatje is om in te halen.

Na een kilometer of 15 is het veld dusdanig uitgerkt dat er vrij gelopen kan worden en ik vind al vrij snel een comfortabel tempo.
Vanaf de start staan er al om de paar kilometer muziekkorpsen, bandjes en muzikanten die de sfeer verhogen (ook op dit vroege tijdstip), verder is er, voor een marathon door de weilanden, veel plubiek langs het parcours wat de stemming zeker ten goede komt.
De afstanden worden aangegeven middels kilometerbordjes die aftellen, verder staan er erg veel, naar ik aanneem, aanmoedigingen langs de route, maarja in het buitenland zijn die soms moeilijk te lezen.

De verzorging onderweg is goed, water, sportdrank en later ook banaan worden met enthousiastme aangereikt, het water zit echter in dusdanig grote bekers dat drinken tijdens het lopen een volledig nat gezicht oplevert, maar door het prachtige, enigzins warme, weer is dat een welkome verkoeling.

De halve marathon loop ik in 1 uur 49 minuten, mooi op schema om onder de 3:40 te lopen (niet te snel ivm de 12-uur van komend weekend).
De tweede helft van de marathon begin ik langzaam lopers in te halen die hun tempo niet vast kunnen houden en naarmate de finish nadert worden dat steeds meer.

Op kilometer 30 staat nog een kleine verrassing voor mij, een tante en nicht van Margitt, die vlakbij wonen, staan hier aan te moedigen en hebben voor een aantal bekende lopers wat extra verzorging meegebracht.
Ik krijg hier een tasje met een banaan, stuk chocolade en een flesje cola.
Dit alles eet ik de komende kilometer met veel genot op, Maira en Rita, hartelijk dank voor deze heerlijke versnaperingen.

De laatste 10 km loop ik weer lekker door en heb ik energie genoeg om een beetje te versnellen, ik haal nu andere lopers bij bosjes in en loop zonder problemen na 3:36:15 over de finish, hier krijg ik een tas met goodies, een flesje AA-drink en een t-shirt, daarna haal ik mijn tas met kleding en ga naar de bus die mij naar de sporthal en parkeerplaats zal brengen om even later weer naar huis te rijden.

Net voor 12 uur ben ik weer thuis en heb de hele zaterdagmiddag nog om met het gezin door te brengen, die vinden dat alle marathons wel zo vroeg mogen beginnen, "Dan hebben we ook nog iets aan onze vrije dag".
Komende zaterdag is het weer een vroege start, maar op tijd thuis zijn zit er dan niet in, het gaat dan namelijk om een wedstrijd over 12 uur.
Maar daar volgend weekend meer over.

Marco



1 Comments:

At 15/6/08 12:45, Anonymous Anoniem said...

Kon je die bekers niet aan de bovenkant dichtknijpen?
Weer een marathon erbij, je gaat mooi richting de 100 zo.

 

Een reactie posten

<< Home