donderdag, september 19, 2013

RUN van Winschoten 2013

Na een slechte voorbereiding en vele twijfels heb ik mij uiteindelijk toch ingeschreven voor de 100 KM, als het niet gaat kun je altijd bij 50 KM stoppen werd er door verschillende andere lopers gezegd. In de voorbereiding zatten nauwelijks lange duurlopen, slechts 1 keer werd de 30 KM in een training gehaald, uiteindelijk twee weken voor de RUN dan nog de Monnikentocht gelopen, 50 KM op laag tempo. Eigenlijk ging dat boven verwachting goed en ineens had ik vertrouwen in een goede afloop.

De afgelopen jaren werden de lopers tijdens de RUN altijd geplaagd door erg warm weer, maar de week voor de RUN is al duidelijk dat dat dit jaar niet het geval zal zijn, de verwachtingen zijn nat, nat en nat. 

Op vrijdagavond hal ik alvast mijn startnummer op en kom ik ook Jacob tegen, hij heeft een verzorger en partytent bij zich en bied aan om ook mijn verzorging in deze tent te zetten, hier maak ik de volgende dag graag gebruik van, hiervoor natuurlijk mijn hartelijke dank.

Op zaterdag ben ik ruim op tijd in Winschoten en het is al duidelijk dat de meteorologen het deze keer wel bij het juiste eind hadden, de regen komt met bakken uit de hemel en zal dit de gehele dag (op een enkel kwartiertje na) blijven doen. Ik zet mijn kistje met verzorging onder de partytent die in de refreshment zone staat en praat even bij met een aantal lopers, bezoek nog even het toilet en ga vervolgens in het startvak staan.

Om 10:00 is het dan zover, we mogen starten, al binnen 100 meter loop ik achteraan in een groepje met 3 andere lopers, toch is mijn tempo zoals vooraf bedacht, rond de 6:30 min/km. We lopen zo lekker in de regen te praten en de eerste ronde gebruik ik om het nieuwe parcours te verkennen. Ondanks het vroege tijdstip en het slechte weer is het al erg druk en gezellig langs de route, de bewoners van Winschoten laten zich niet kennen en maken er een waar feest van. Het is leuk om te zien hoe ook voor het publiek de dag vordert, in de eerste ronde zie je veel koffiedrinkers, twee uur later komen de broodjes en pannen soep op tafel, daarna volgt veelal een biertje om vervolgens aan het einde van de middag de barbecue aan te steken. Dit alles veelal onder begeleiding van muziek uit de vele radio's maakt het een genot om hier te lopen.
Met zijn vieren lopen we de eerste rondes 
De eerste drie rondes blijft het groepje bij elkaar en lopen we vlakke rondetijden, 1:03:43, 1:03:36, 1:04:04, daarna merk ik dat ik langsaam bij het groepje wegloop, toch versnel ik niet en de vierde ronde gaat in 1:03:51, weer netjes op schema. Wel merk ik dat het lastiger begint te worden om het tempo vast te houden in mijn eentje, de vijfde ronde verlies ik dan ook iets aan tijd, 1:07:43. Tot nu toe heb ik iedere verzorgingspost, om de 5 km een stukje banaan, een bekertje cola en een bekertje water gepakt, bij de waterposten op 2,5 en 7,5 km nam ik nog een bekertje water. In de eerste 3 rondes heb ik 3 keer een sanitaire stop moeten maken, mede door de regen en lagere temperatuur. Na 5 rondes neem ik even een flesje eigen sportdrank, ik werk dit wandelent weg en begin weer te lopen, wel gaat het lopen inmiddels zwaar en ik moet het tempo laten zakken, deze ronde kom ik door in 1:16:48. Dit tijdsverlies is nier het grootste probleem, het lopen gaat echter niet lekker meer en ik neem dus even de tijd om me goed te verzorgen, ik wandel weer even om weer een flesje leeg te drinken en ga dan weer lopen, ik probeer een ritme te vinden, maar het lukt niet, ik moet om de paar kilometer een stukje wandelen.
Nog 4 rondes te gaan
In deze ronde begin ik ook maar eens te rekenen, de limiet is 12 uur, als ik 1:20 uur over een ronde doe moet ik binnen 8 uur aan de volgende ronde beginnen om een realistische kans te hebben om op tijd binnen te komen. Bij het ingaan van de laatste kilometer zie ik plots Ed van Beek voor mij fietsen, hij probeert Robert Boersma door de laatste kilometer heen te praten, door maagklachten heeft hij het erg zwaar en verliest nu veel tijd. Als ik hem inhaal zegt Ed dat hij mij moet volgen en ik probeer zo vlak mogelijk deze paar honderd meter te lopen zodat hij kan volgen. Op het laatste rechte stuk laat ik hem voor gaan zodat hij kan finishen en ik aan mijn volgende ronde kan beginnen. ronde 7 ging in 1:21:00 en ik passeer de streep na 8 uur en 1 minuut, dat minuutje kan ik misschien nog wel ergens goed maken dus ik loop door.

Helaas gaat het de volgende ronde niet veel beter en doordat de schoenen inmiddels doorweekt zijn heb ik ook last van blaren gekregen, dit maakt het niet leuker. Ik probeer zo goed als het gaat door te lopen, maar ontkom niet aan een regelmatige wandeling. Al enkele rondes komt de EHBO motor regelmatig langs en telkens als ik wandel vragen ze of het goed gaat, telkens meld ik dat het lopen niet zo goed gaat maar dat ik verder geen problemen heb, ik had deze motor al een tijdje niet gezien als hij ineens weer naast mij komt rijden en een zeer verbaasde stem vraagt of ik nu nog steeds aan het lopen ben, nog steeds kan ik met een lach op mijn gezicht melden dat het goed gaat, ondanks het lage tempo en de blaren geniet ik nog steeds van het lopen, wel ben ik ok deze ronde weer aan het rekenen, na 9:20 uur zou ik door moeten komen om de laatste twee rondes binnen de tijd te kunnen afleggen. Ik zie halverwege deze ronde al dat het lastig gaat worden, toch probeer ik door te lopen.

De achtste ronde gaat uiteindelijk in 1:22:23, ik passeer de streep en loop door, maar al binnen een paar honderd meter moet ik weer wandelen, ik moet om op tijd te finishen de komende rondes 5 minuten sneller lopen dan de laatste twee rondes, in de laatste ronde kan ik misschien als alles meezit nog een of 2 minuten winnen, maar dit is teveel en voordat ik de 81ste kilometer heb bereikt stop ik, het heeft geen zin meer om deze ronde nog te lopen als de laatste ronde daarna toch niet uitgelopen kan worden.

Nadat ik wat warms heb aangetrokken kijk ik nog even hoe Francois en Jacob finishen en ga vervolgens naar huis, nu een herstel weekje en dan weer opbouwen, de lange duurlopen moeten weer richting de 50 km zodat ik in 2014 weer de langere ultra's kan uitlopen.


2 Comments:

At 23/9/13 21:33, Blogger fränk said...

Hallo Marc,
Ik heb een tijdje achter en met je mee gelopen bij de monniken tocht, ik liep daar mijn eerste 50 km dus misschien weet je nu wie ik ben.

Ik heb je zien lopen in Winschoten en heb echt diep en diep respect voor je hoor.
Het slechte weer heeft was zeker geen voordeel, maar weet zeker dat je, met jou karakter volgend jaar deze tocht uit zal lopen.

veel loop plezier en misschien tot ziens gr Fränk

 
At 23/9/13 21:35, Blogger fränk said...

Deze reactie is verwijderd door de auteur.

 

Een reactie posten

<< Home