dinsdag, juli 09, 2013

Veluwezoomtrail

Na Limburgs Zwaarste wist ik al dat heuvels niet echt aan mij besteed zijn  tijdens het lopen, toch geniet ik als ik door de natuur kan lopen, vandaar dat ik me ook had ingeschreven voor de Veluwezoomtrail, 52 km door de bossen en over de hei met heel veel heuveltjes. 

Na weer even bij praten met enkele bekenden mogen we starten, lekker rustig lopen, ik zit meteen in de achterhoede, maar ik loop mijn eigen wedstrijd en mijn eigen tempo. Op de wat steilere heuvels laat ik het tempo zakken, in de afdaling gaat het tempo weer omhoog. Tijdens de wandelingetjes omhoog heb ik zelfs even tijd om wat foto's en filmpjes te maken.

De route loopt volledig door de natuur en aangezien het weer redelijk mee werkt tot nu toe is het echt genieten. Na ongeveer 12 km voel ik ineens de grond onder mijn voeten trillen en hoor ik een regelmatig gedreun van rechts aanzwellen, enkele seconden later komen twee grote herten tussen de bomen weg gerend en springen enkele meters voor mij over het pad heen, op deze gebeurtenis kan ik zeker weer een half uur verder lopen.

De route is aangegeven mar pijlen en lint, allemaal duidelijk te volgen, toch lukt het om na 18 km fout te lopen, de lopers voor mij missen een afslag en ik loop er gewoon achteraan. uiteindelijk staan we op een kruising en zien geen enkele routeaanduiding meer. Achter ons volgen nog meer lopers en met 15 man moeten we weer een kilometer terug lopen om op de juiste route te komen, 2 extra kilometers om te genieten. 

Na 20 kilometer komen we bij de eerste verzorgingspost, snel even wat eten en drinken en dan weer door. Ik begin het nu al zwaar te krijgen en we zijn nog niet eens op de helft. Als het dan niet gaat zo als het moet dan moet het maar zoals het gaat, in dit geval dus in een nog lager tempo. Het word wel even doorlopen om uiteindelijk binnen de limiet op het 40 km punt te komen.

Ik bereik de verzorgingspost voor de tweede keer binnen de limiet en mag dus door gaan. helaas is de energie weg en na ook nog een regenbui in het open veld is de motivatie even zoek. Na enkele minuten gaat de knop om en ga ik weer genieten van de omgeving, ik loop nog steeds bij twee andere lopers in de buurt en zie dat ik de 52 km er bijna op heb zitten, nog ruim 2 te gaan met daarin nog een steile klim die ik slechts rustig wandelend op kan komen. De laatste paar honderd meter naar de finish weet ik het tempo weer op te pakken en na 7 uur lopen passer ik de streep en krijg ik een heerlijke halve liter Erdinger Alcoholfrei om daarna weer naar het vlakke Groningen te vertrekken.