dinsdag, september 03, 2013

Monnikentocht (50km)

In voorbereiding op de RUN van Winschoten stond er voor deze week nog een lange duurloop op het programma, in het weekend zou ik echter met de Dornier van de kustwacht deel nemen aan de Boras airshow en Zweden. Helaas moest er onderhoud aan een van de vliegtuigen gepleegd worden waardoor de airshow voor ons niet door ging en kon ik de lange duurloop dus in het weekend lopen. Het toeval wil dat ook de Monnikentocht in dit weekend plaats vind, dus de beslissing om van Ter Apel naar Bourtange te lopen was snel genomen.

Twee jaar geleden heb ik deze loop ook al eens  gelopen, toen ging het niet lekker en kwam ik pas na 6 uur in Bourtange aan. Het plan voor dit jaar is rustig lopen, rond de 6:30 min/km en kijken hoelang dit goed gaat. Vooraf zijn er natuurlijk weer de vele bekende lopers, weer even wat bijpraten, de meesten zullen over twee weken ook in Winschoten aanwezig zijn.

Om 10 uur mogen we na een korte briefing starten, ik start achteraan, maar haal toch al redelijk veel lopers in in de eerste kilometers, er zijn veel lopers die de korte afstand (34km) gebruiken in de voorbereiding voor hun eerste marathon. De eerste kilometers is het even zoeken naar het juiste tempo, op de smalle bospaden is het lastig inhalen. Na 4 km kom ik in een groepje waar ik een aantal 50 km lopers herken, ze blijken hetzelfde tempo voor ogen te hebben en ik sluit me hier bij aan. 

Na 6 km komen we bij de eerste verzorgingspost, even een kort moment om wat te eten en drinken en weer door, vanaf nu zal er om de 5 km een verzorgingspost staan, dus iedere 5 km even 20 a 30 seconden inleveren om te eten en drinken, verder lopen we een strak tempo rond de 6:30 min/km. Wel begint het groepje langzaam kleiner te worden en na 20 km zijn we nog met 4 lopers. Een paar kilometer later splitsen de kortere afstanden en de 50 km, het groepje bestaat nu nog uit 3 lopers.

We gaan  rustig door en zien voor ons twee andere lopers waar we steeds iets dichterbij komen en voordat we bij de 30 km zijn bestaat de groep uit 5, helaas dunt dit weer snel uit en 5 km later zijn we nog maar met zijn tweeën, ik loop samen met Arjane van Heijningen verder. Ons rustige tempo gaat langzaam iets omhoog en de kilometertijden liggen nog maar net boven de 6 minuten.

Doordat we de hele weg aan het praten zijn ben ik voor mijn gevoel iedere paar minuten alweer bij de volgende verzorgingspost en na 45 km komen ook de kortere afstanden en de wandelaars weer op dezelfde route, we halen nu de hele tijd wandelaars in en lopen door naar Bourtange. Na 5 uur en 20 minuten lopen we naast elkaar over het pleintje in Bourtange, een negatieve split op een 50 km, lekker gelopen en sneller dan verwacht. Als het over twee weken in Winschoten ook zo gaat bestaat er een kans dat ik de 100 km daadwerkelijk uit kan lopen, het zelfvertrouwen heeft weer een boost gekregen.

Marco