dinsdag, januari 01, 2013

De Zes Uren van Heerde


Na 6 maanden geen lange afstanden lopen ivm medisch onderzoek, de grens was bij 10 km gelegd, was het begin december eindelijk weer tijd om de afstanden te vergroten. Helaas werd ik meteen het slachtoffer van een griep en verkoudheid waardoor er nog een trainingsweek af viel. Half december lukte het dan toch om nog een duurloopje van 25 kilometer te lopen en dat voelde weer goed.

Ondanks het niet mogen lopen had ik wel alvast wat inschrijvingen voor loopjes in 2013 de deur uit gedaan, de eerste is op 25 januari de Dutch Coast Ultrarun by Night over 75 km. Voor deze zware loop over het strand moeten toch wel wat langere trainingen gelopen worden, een wedstrijd over zes uren op een baan van 415 meter klinkt dan misschien saai, maar is een mooie manier om weer wat langer te trainen, vandaar dat ik op 29 december richting Heerde vertrek om daar alweer voor de derde keer de twee jaarlijkse zes uurs baanloop te gaan lopen.

Vooraf kun je natuurlijk met deze voorbereiding al wel invullen dat er geen super afstand op papier zal komen, dat was dan ook niet het doel, ik wilde gewoon zes uurtjes non-stop lopen. ook is het na deze lange afwezigheid weer leuk om de bekende gezichten weer een terug te zien. Vooraf is het in de kantine van de AV Heerde dan ook best gezellig. Om 5 minuten voor twaalf moeten we dan toch naar buiten en om 12 uur mogen we beginnen met lopen. Terwijl er in de omgeving harde knallen van vuurwerk en carbid te horen zijn genieten wij van de Top 2000 die uit de speakers klinkt.

Zoals verwacht loopt het eerste uur best lekker en in dit uur weet ik dan ook 25 rondes te lopen, de eerste ruime 10 km zitten erop. Ieder uur worden de afstanden van de verschillende lopers door de speaker van dienst rond geroepen zodat weer bekend is hoeveel kilometer je exact gelopen hebt. Ook het tweede uur weet ik weer 10 kilometer erbij te lopen en passeer ik de 20 kilometer. Nu merk ik dat het zwaar word, ruim 7 maanden geleden liep ik in Gieten voor het laatst verder dan deze afstand. Het tempo moet dus naar beneden en in het derde uur g ik ook een klein stukje wandelen.

Al snel kom ik in een lekker ritme, 100 meter wandelen, 300 meter lopen. Dit blijkt zo lekker te gaan dat ik het op deze manier weer een paar uur vol kan houden. Af en toe sla ik een wandelstuk over en loop ik dus ruim 700 meter of zelfs ruim 1100 als het even lekker gaat, daarna weer 100 meter wandelen. op deze manier weet ik de 102 rondes, iets meer dan een marathon, binnen 4 uur en 45 minuten te lopen. Dan moet de 50 kilometer ook te doen zijn.

Na 5 uur lopen hoor ik dat ik al ruim 44 km gelopen heb, ik richt me nu op de 50 kilometer en blijf rondjes tellen, af en toe ben ik de tel echter even kwijt en dus denk ik dat ik aan het einde nog even aan moet zetten om zeker de 50 km te halen. De laatste 12 minuten versnel ik daarom nog even en weet er zo nog ruim 4 rondes uit te persen, de 50 kilometer heb ik zo zeker gehaald, hoeveel het exact is hoor ik later in de kantine wel, nu wachten tot de restmeters zijn opgemeten en dan een warme douche.

Na de welverdiende douche is het nog even wachten in de kantine op de uitslag, uiteindelijk heb ik 52,447 kilometer gelopen in zes uur, het valt mij niet tegen na deze lange periode zonder lange duurlopen. Nu weer rustig opbouwen naar hopelijk weer een mooie loopjaar.