zondag, september 04, 2011

Monnikentocht


Zaterdag 3 september is weer de Monnikentocht verlopen, deze landschapsloop kent verschillende aftanden, voor de wandelaars is er keuze uit 15 en 30 km, voor de hardlopers zijn er de 18, 33 en 50 km. Doordat ik de laatste tijd weer enigszins kan lopen heb ik besloten te starten op de 50 km. De start is in Wonderwereld in Ter Apel, vanaf daar lopen we via Sellingen naar Bourtange waar de finish op het plein in de vesting is.

De wandelaars zijn al een half uur onderweg als ook de hardlopers mogen starten. Er is dit jaar een record aantal deelnemers waardoor het erg druk is op de fietspaden. Het is erg warm, rond de 30 graden en bijna windstil waardoor het een erg zware loop zal worden. Aangezien ik volgende week in de RUN van Winschoten wil starten doe ik het vandaag rustig aan. Ik maak me dus niet druk en loop lekker in de groep mee. De hele route lopen we over wandel en fietspaden afwisselend door het bos en door boerenland. De eerste 10 km loop ik in iets meer dan een uur en vind ik het nog iets te druk. Daarna strekt het veld zich wat uit en komt er meer ruimte. Inmiddels hebben we al vele wandelaars ingehaald en er zullen er nog velen volgen.
Na ongeveer 16 km komen we uit een bos op een zandweg, hier loop ik vol in de zon en is er absoluut geen wind, ik besluit het even wat rustiger aan te doen en ga kort over tot een wandelpas. Een aantal lopers haalt mij in, maar deze lopers zijn al halverwege omdat ze slechts de 33 km lopen. Bij de volgende verzorgingspost, ze staan om de 5 km, haal ik deze groep lopers weer in. Zoals bij vrijwel alle posten drink ik ook hier weer 4 bekers cola en twee water, tevens vul ik telkens mijn kleine flesje die ik bij me heb. Aangezien dit telkens een grote hoeveelheid vocht is wat ineens in het lichaam komt wandel ik na elke verzorgingspost een paar honderd meter zodat ik geen last van mijn maag krijg. Het groepje lopers haalt mij weer in en ik pik aan bij deze lopers. Ala het dan net lekker loopt komen we bij het punt waar de route van de 50 km linksaf gaat terwijl alle andere afstanden rechtdoor lopen. Tot hier waren er continue lopers voor en achter mij te zien, dat is nu afgelopen, ik kom op een lange rechte landweg vol in de zon te lopen en zowel voor als achter mij is niemand te zien terwijl het toch bijna 2 km rechtvooruit loopt.

Ook hier is het weer enorm warm en wandel ik een stukje tot er weer wat schaduw is, vanaf daar loop ik weer door tot de volgende verzorgingspost. Vanaf hier moet ik toch af en toe een stukje wandelen om mezelf niet kapot te lopen, volgende week moet ik weer volledig hersteld zijn. Het landschap is hier erg mooi, dus ik kan volop genieten. Zo kom ik de komende kilometers door. Met nog 17 km te gaan word ik ingehaald door Gijs Honing en Ineke Scheffers, ik blijk nu als laatste te lopen, toch boeit mij dit helemaal niet. Ik loop een paar kilometer mee en laat ze dan gaan. De bezemwagen, in dit geval een fiets met daarop Henri Thunissen. Rustig pratend tikken de kilometers weg, soms lopend soms wandelend. Na 45 km komt de route van de 50 km weer samen met de andere afstanden en haal ik weer wandelaars in. Ook vertelt Henri mij dat hij twee jaar geleden als laatste over de streep kwam in 6 uur en 2 minuten, mijn doel in het laatste deel is dus hieronder blijven.

Tot nu toe stonden alle 5 km bordjes ongeveer 500 meter te vroeg, dus ik verwacht de finish dan ook na 49,5 km op mijn Garmin, helaas is dat niet het geval en klopt de totale afstand uiteindelijk wel. Ik moet dus de laatste paar honderd meter even aan zetten om daadwerkelijk onder de 6:02 te blijven. Dat lukt dan ook, na 6 uur 1 minuut en 13 seconden loop ik onder de slinger door en ben ik gefinisht. Deze keer ben ik niet kapot en voel ik me prima, op het terras geniet ik dan ook van een verkoelend biertje voordat ik weer naar huis vertrek. Volgende week weer een loopje, kijken hoeveel rondjes ik kan lopen in Winschoten.

Marco



1 Comments:

At 5/9/11 08:22, Blogger IWannaRun78 said...

Mooi verslag. Klinkt allemaal erg bekend en dat klopt ook wel. ik was er ook bij. :)

Als ik je blog zo zie dan hebben we elkaar al vaak getroffen bij de verschillende kleine wedstrijdjes.

Heel veel succes volgende week!

 

Een reactie posten

<< Home