maandag, augustus 22, 2011

De 50 van Assen

TekstkleurSoms zet je het verstand even uit en doe je waar je zin in hebt, meestal pakt dat niet goed uit, maar heel soms kun je jezelf dan verrassen. Na de twee maanden van maximaal 4 km per dag lopen was het al boven verwachting dat ik woensdag de Boomkroonpadmarathon uit kon lopen. Drie dagen later weer een lange loop is zeker geen goed idee, toch vertrek ik zaterdagochtend naar Assen voor De 50 van Assen. Verwachtingen heb ik niet, ik ben benieuwd hoeveel last ik nog zal hebben van de marathon en of de stijgende lijn nog doorzet, het zijn rondes van 5 km, dus als het niet gaat kan ik zo uitstappen.

Voor de wedstrijd zijn er weer vele bekenden, daarnaast zijn ook bijna alle wereldtoppers op de 50 km aanwezig omdat vandaag ook de finale van de IAU worldtrophy 50km gelopen word.
Er is even tijd voor een kort gesprek waarna ik naar de startboog op de atletiekbaan ga. Om 10 uur mogen we beginnen met lopen en ik loop meteen achteraan. De snelle jongens gaan er als hazen vandoor en ik probeer mijn ritme te vinden. Deze dag heb ik geen horloge of Garmin om en loop dus volledig op gevoel. Vanaf het begin gaat het lekker, hoewel ik wel veel lopers voor mij zie waar ik normaal toch bij weg zou moeten lopen. Ik trek me hier niets van aan en loop gewoon mijn eigen race.

Iedere ronde lopen we een rondje over de atletiekbaan waarna we het sportpark verlaten voor een grotere ronde door het bos. Na 2,5 km en op de baan staan verzorgingsposten., doordat het weer erg warm is neem ik telkens wat te drinken, bij de ene post water, bij de volgende cola en water. Bij het ingaan van de volgende ronde staat een grote flatscreen waarop de rondetijden te lezen zijn en na de eerste ronde geeft hij 32 minuten aan, net onder de 10km/uur, het gaat soepel en de tijd valt niet tegen, op naar de volgende ronde. Al binnen een kilometer in ronde twee schieten een aantal snelle jongens mij voorbij, wat gaat dat snel.

De volgende ronde loopt ook soepel en deze 5 km gaat zelfs net binnen de 30 minuten, dus nog een ronde. Ook ronde 3 gaat binnen 30 minuten, net als ronde 4, inmiddels alweer 20 km in de wedstrijd. Het gaat tegen de verwachting in zelfs beter dan op woensdag, hoewel ik ook nu na 20 km voel dat de conditie niet top is. Ik weet het nog een ronde vol te houden, wel zakt het tempo weer wat terug tot 32 minuten in ronde 5. Halverwege de 50 km, ik moet nu toch af en toe een stukje wandelen, toch zijn de loop stukken langer dan afgelopen woensdag en de wandelingen korter. Ronde 6 gaat dan ook nog net binnen de 36 minuten. ronde 7, 8 en 9 zijn vrijwel hetzelfde en dan, op het moment dat ronde 10 begint, start ook de 5 km wedstrijd. De snelle lopers gaan er als een speer vandoor, de beginners hebben echter een tempo wat ik bij kan houden, op deze manier kom ik in de laatste ronde tot 34 minuten en een eindtijd van 5 uur 34 minuten en 30 secondes. Geen geweldige tijd, maar wel veel beter dan ik van te voren verwacht had, de komende week hoop ik weer lekker te kunnen trainen zodat er dit jaar misschien toch nog een aantal (ultra)marathons gelopen kunnen worden.