maandag, februari 28, 2011

Yours Truly 50 KM

De laatste zondag van februari is traditiegetrouw de dag voor de Yours Truly 50 KM en sinds vorig jaar organiseren de DFW-runners ook een 50 km op het Meent marathon parcours in Glimmen. Deze loop bestaat uit 12 rondes van 4,17 km over verharde wegen, schelpenpaden en zandpaden.

De start is om 11 uur, het is dan mistig en slechts 1 graad boven nul, helaas had ik deze ochtend niet naar het weer gekeken en was een beetje uitgegaan van hetzelfde weer als zaterdag, 8 graden en droog. Voor de start begin ik het koud te krijgen, maar na een paar honderd meter begin ik weer wat op temperatuur te komen.
De afgelopen maanden heb ik door ziektes en andere probleempjes nauwelijks kunnen trainen, en na de wintermarathon heb ik geen loopje van meer dan 10 km kunnen volmaken. De afgelopen twee weken heb ik helemaal niet meer getraind, dus de verwachtingen zijn laag en uitlopen is het doel, daarvoor krijgen we 6 uur de tijd.

Vanaf de start gaat het lekker en veel te snel, ik loop in een groepje met een snelheid van 11 km/uur. Aan het einde van deze ronde laat ik het groepje gaan en ga in mijn eigen tempo verder, elke kilometer net onder de 6 minuten. Vanaf het keerpunt bij de, weer uitstekende, verzorgingspost gaan we over de Drentsche Aa en langs de snelweg, hier hebben we tegenwind en is het iet wat frisjes, het is nog steeds behoorlijk mistig en een loper die 100 meter voor je loopt herken je al niet meer. Na een kilometer gaan we rechtsaf door de weilanden, daarna lopen we door de bossen terug naar de verzorgingspost.
Ook de tweede ronde kom ik goed door en ik begin er vertrouwen in te krijgen. In de derde ronde begint het helaas zachtjes te regenen en het stuk tegenwind begint koud te worden. Toch gaan ronde drie en vier nog goed, ronde 5 begint wat zwaarder te worden en de regen begint ook iets harder naar beneden te vallen. Toch kom ik ronde 5 en ronde 6 goed door, halverwege binnen twee en half uur, dit ziet er goed uit, het voelt echter niet zo goed meer en in ronde 7 moet ik een stukje wandelen. Het blijft deze ronde gelukkig beperkt tot 500 meter waarna ik weer lekker door kan lopen.De volgende rondes moet ik telkens een paar honderd meter lopen, toch kan ik iedere keer het tempo daarna weer redelijk goed oppikken. Tot ronde 10 blijft het regenen en ik begin het serieus koud te krijgen, in ronde 11 stopt de regen maar krijgen we daar natte sneeuw voor terug. De temperatuur ligt momenteel rond het vriespunt, ik heb heen handschoenen aan of muts op wat onder deze omstandigheden toch niet verkeerd zou zijn geweest. Wel gaat het lopen de laatste twee rondes weer beter, het tempo komt tijdens het lopen weer richting de 11 km/uur en de stukjes wandelen worden ook weer korter, het begint zowaar weer lekker te gaan, het is alleen erg koud.

Na 5 uur 34 minuten en 22 seconden bereik ik de finish, koud maar voldaan, gezien de trainingsachterstand ben ik tevreden en ook Texel begint een haalbare loop te worden als ik tenminste de komende weken weer kan trainen zonder problemen.