zaterdag, december 27, 2008

Verslag oudejaarsloop Blijham

Drukte en veel bekenden in Blijham.

Na bijna twee jaar afwezigheid in het Univé loopcircuit heb ik vandaag de afsluitende oudejaarsloop uit dit circuit gelopen. Vandaag was het de bedoeling om een duurloopje van 20 tot 25 kilometer te lopen, maar 's ochtends heb ik toch maar besloten om deze afstand in wedstrijdverband te gaan lopen op het mooie parcours van de oudejaarsloop in Blijham.
Als ik 45 minuten voor de start arriveer is het al behoorlijk druk en moet ik de auto net buiten het dorp op een bevroren veldje parkeren. Als ik naar de inschrijving wandel kom ik Henk (alias Kouketer) tegen, we praten even over het lopen, daarna loop ik door naar de sporthal om mij in te schrijven, hier kom ik enekel andere Brouksterrunners tegen, Henk en Jan Henk zijn vandaag ook van de partij.

Om 12 uur worden we weggeschoten, ik heb meteen een lekker tempo te pakken van iets boven 5 min/km en niet veel later loop ik samen met Jan Henk, we zitten vlak achter een groep met pacer van 12 km/uur die toch echt te snel loopt. De eerste ruime 5 km lopen we over een fietspad en maak ik mij niet te druk en doe dus geen poging deze lopende wegblokade in te halen.
Vlak voor het 5 km punt staat een drankpost en hier gaat het toch mis, enkele lopers besluiten om wat te drinken, het pad is slechts 1 meter breed en er blijft dus geen ruimte over als een paar lopers ineens stil gaan staan, de halve groep duikt eroverheen en ik kan er (met wat duwwerk) net doorheen, wat mis ik de rustige marathons die ik de afgelopen maanden gelopen heb.
In de eerste 5 km ben ik meerdere keren op de hak getrapt, in bijna iedere bocht gesneden en bijna over een meute stoppende "lopers"heen gevallen.

Als dan na ruim 5 km het fietspad wordt ingeruild voor een b-weg denk ik de groep voor mij in te kunnen halen, fout gedacht, de groep waaiert uit over de hele breedte van de weg en ik moet alsnog door de berm om ze in te halen. Daarna kan ik eindelijk genieten van het weer en de omgeving, we draaien het veld in over een schelpenpad en voor ik het weet zitten we op 10 km, vlak voor mij zie ik inmiddels Henk lopen en langzaam loop ik het gaatje dicht, rond kilometer 11 lopen we samen en de voorsprong die ik daarna op hem neem blijft klein en is slechts van korte duur.

De eerste 10 km loop ik in 48 minuten en 38 seconden, ik verwacht een eindtijd van ruim 1:42 als ik vlak blijf lopen. Bij kilometer 16 wordt ik plots ingehaalt door Jan Henk, hij loopt vandaag erg goed, even later komt ook Henk weer bij en na 17 km zitten er slechts enkele tientallen meters tussen ons drieen. Jan Henk loopt langzaam bij ons weg, maar zal niet verder dan ruim 100 meter van ons vandaan blijven en Henk en ik lopen de laatste 5 kilometers continue bij elkaar, af en toe zit er een meter of 10 tussen ons, maar de laatste 500 meter lopen we naast elkaar en we finishen tegelijk in 1:42:38, nog geen minuut na Jan Henk.

Alledrie hebben we beter gelopen dan we verwacht hadden en alle drie hebben we een vlakke race gelopen. Voor mijn gevoel vlogen de kilometers voorbij en voor ik het wist waren we alweer bij de finish en was de ellende van de eerste 5 km vergeten. Na nog een oliebol en een warme douche ben ik maar weer huiswaarts gegaan, in tegenstelling tot de (ultra)marathons die toch meestal de hele dag kosten was er nu nog tijd genoeg om boodschappen te doen en even langs de sportwinkel te gaan om alvast een paar nieuwe schoenen te bestellen.

Marco

1 Comments:

At 27/12/08 22:26, Blogger rinusrunning said...

Alles heeft zijn voor en na delen en kom eens naar Egmond op de halve, dan ga je gek worden van de massa op de weg!.
Maar goed gedaan hoor.
Groet Rinus.

 

Een reactie posten

<< Home