dinsdag, november 11, 2008

Sint Maarten marathon

Zon, regen en wind.


Vandaag, dinsdag 11 november, Sint Maarten, was er weer een marathon georganiseerd door de Drents Friese Wold Runners (http://www.dfwrunners.nl/).
Deze doordeweekse marathon heeft de toepasselijke naam Sint Maarten marathon meegekregen en loopt over het parcours van de Meent marathon nabij Glimmen, 10 rondes van 4 km voorafgegaan door een korte ronde van ruim 2 km.

Max mocht vandaag weer even op de creche spelen en nadat ik hem daar had afgezet ben ik vertrokken naar Glimmen. In Wildervank regende het nog behoorlijk, maar als ik aankom bij de verzorgingstent schijnt het zonnetje en is het, buiten de harde wind, heerlijk loopweer.
Na het halen van het startnummer en even bijpraten is het alweer tijd om naar de start te lopen.
Er volgt nog een korte beschrijving van de route voor de nieuwkomers en om 11 uur worden we weggetoeterd.

De eerste aanloopronde loop ik mee in een kopgroep van 3, het tempo ligt voor mij te hoog, maar als ik ze meteen laat gaan loop ik de laatste 800 meter van de korte ronde alleen vol in de wind dus blijf ik nog even in de kopgroep hangen.
Zodra we aan de eerste grote ronde beginnen laat ik de twee koplopers gaan en zak af naar een rustiger tempo.

Het eerste deel van de ronde loopt over een asfaltweg langs de snelweg, hier hebben we wind mee. Na 1 km gaan we rechtsaf en lopen we door de weilanden die langzaam overgaan in bos waar we over schelpenpaden lopen, hier slingert het pad behoorlijk en heeft de wind, die hier tegen is, over het open veld vrij spel.

De eerste uren draai ik mijn rondjes op een mooi constant tempo, maar na 30 km begint het zwaar te worden en merk ik dat ik de laatste tijd (4 maanden) geen LSD's (lange langzame duurloop) meer gelopen heb. Het tempo zakt dan ook iets terug, maar ik loop nog steeds heerlijk te genieten dus mij maakt het niet veel uit.

Na ruim 3 uur lopen is het zonnetje verdwenen, neemt de wind nog verder toe en begint het ook nog eens hard te regenen, echt Hollands herfstweer dus. Met nog ruim een ronde te gaan hangt er een behoorlijke bui boven het parcours en krijgen we veel water over ons heen, dit brengt bij mij weer wat extra energie naar boven en de laatste ronde versnel ik weer iets en 22 minuten later ben ik voor de laatste keer bij de verzorgingspost, de klok stopt op 3:56:09.
Tijdens het lopen heb ik hier iedere ronde iets gegeten en gedronken, de keuze was weer erg ruim, cola, sportdrank, water, chocolade, banaan, koek en zoute stengels.
Nu neem ik hier een heerlijk bekertje bouillon, door de regen en de wind heb ik het behoorlijk koud gekregen en de warme drank is dan ook een heerlijke versnapering.
Hierna vertrek ik snel naar huis voor een warm bad.

Marco

1 Comments:

At 14/11/08 10:41, Anonymous Anoniem said...

Jammer dat de dfwrunners geen marathons meer in het Drents friese Wold mogen organiseren. Dat was voor mij toch een stukje dichterbij. Maar het blijven prachtige loopjes, volgend jaar ga ik ook weer eens die kant uit, te beginnen in januari. Ben jij er dan ook nog? Anders zie ik je heel misschien in Diever op 6 december.
Loop ze,
Jannet

 

Een reactie posten

<< Home