zondag, december 07, 2008

Boscross marathon, Diever

Blubber, Plassen, Heuvels en Genieten in Diever.


De marathonlopers in Nederland die er meerderen per jaar lopen ontkomen er bijna niet aan om een keer in Diever te starten, dit kleine Drentse plaatsje organiseert maar liefst 3 marathons per jaar. In het voorjaar de prachtige Drents Friesewold marathon, in de zomer de Midzomeravondmarathon en in december de Boscrossmarathon. Net als vorig jaar, waren de eerste twee ook dit jaar weer volbracht en gisteren kon ik dus de Diever-trilogie 2008 voltooien.

De Boscross is een van de zwaardere marathons in Nederland, het parcours bestaat uit 4 rondes van 10,5 km door het bos waarvan er slechts een paar honderd meter verhard zijn. Verder zitten er een paar heuveltjes en heuvels in met steiginspercentage van ver boven de 50%.
Doordat deze marathon in het begin van december gelopen wordt zijn de weersomstandigheden vaak een verzwarende factor waarbij de laatste jaren alles van regen, storm, hagel en sneeuw al gepasseerd zijn. Dit jaar is het weer de week voorafgaande aan de marathon ook niet al te best, temperaturen van net boven het vriespunt en veel buien zorgen voor grote plassen en veel modder in het bos. Op de dag van de marathon ziet het weer er goed uit, het is behoorlijk mistig, 2 graden en droog.

Rond kwart voor tien vertrek ik richting Diever, na een rustige rit van 45 minuten sta ik voor de derde keer dit jaar bij het Dingspilhus. Even inschrijven en dan naar de kleedruimte waar ik Jan en Eric (beide Chat'n'Runners) tegenkom, gezamelijk lopen we naar de start, onderweg komen we ook Jannet en Jos tegen en bij de start zien we Jean-Antoin ook al snel, een behoorlijke delegatie van Chat'n'Run zal hier in Diever van start gaan. Na de nodige foto's en het bijpraten zijn we net op tijd om achteraan in het startvak aan te sluiten.


Om 11 uur vertrekken we rustig en al pratend gaan we richting bos, als ik even later over het lint van lopers heen kijk zie ik Eric er vandoor gaan, normaliter lopen we ongeveer dezelfde tijden, dus ik versnel ook iets en loop het gat al slingerend tussen de (metname 10 km) lopers dicht. Na een kilometer of 4 kijk ik op mijn horloge en zie dat Eric een gemiddelde van 5 min/km loopt, ik weet dat ik dat op dit parcours nooit vol zou houden en laat mij afzakken. Ik kom alleen te lopen en vind een comfortabel tempo waarin ik kan genieten van alles om mij heen. In de eerste kilometers heb ik gemerkt dat het vandaag zwaar gaat en dat een toptijd er niet in zit, dus dan maar lekker rustig aan.

Bij ieder verzorgingspost, drie per ronde, neem ik wat te eten en te drinken en verwacht ieder ogenblik de groep C'n'Rers langskomen, dit duurt echter tot het einde van ronde twee als eerst jannet langskomt, we lopen een paar honderd meter samen en daarna laat ik mij weer afzakken, even later komen ook Jan en Jean-Antoin voorbij, ik probeer niet aan te klampen maar loop mijn eigen tempo.

Het is de gehele marathon mistig, toch komt er na een uur of drie een waterig zonnetje door, het blijft de gehele dag droog, maar de paden zijn, zoals het hoort bij een cross, erg nat en modderig.
Doordat er iedere ronde weer een afstand finished is het de laatste ronde erg rustig in het bos, er zijn hele stukken bij waar je geen mens ziet.
Na 35 km zie ik plots weer een aantal lopers voor mij, ik kan mijn tempo constant houden en haal ze rustig in, één van de lopers blijkt Jan te zijn die eieren voor zijn geld kiest en zich spaart voor de Null-lauf volgende week. Ik loop door en finish na 4 uur en 14 minuten.

Na het douchen drinken ik nog even wat met Jan en Eric, daarna moet ik weer snel naar huis, er staat namelijk ook nog een verjaardag in de agenda, hier kan ik mijn koolhydraten weer mooi aanvullen met taart en bitterballen.



Marco



uitslagen: http://www.dieversportief.nl/
verslagen en foto's: http://www.jannetlooptlang.punt.nl/ en http://www.wegloper.web-log.nl/




foto's door Jos Lange

1 Comments:

At 7/12/08 15:40, Anonymous Anoniem said...

Koolhydraten aanvullen met bitterballen? Dat lijkt mij ook wel wat, lekker stapelen.
Was leuk je weer te zien, ik heb me net ingeschreven voor Glimmen dus als het nou niet gaat ijzelen ben ik er ook. Dan mag je mij weer verslaan.

Groet
Jannet

 

Een reactie posten

<< Home