zaterdag, maart 22, 2008

Verslag Leekster Lenteloop

LEEKSTERLENTE MET WINTERS SFEERTJE
door: Dick Bosscher

Het is een dag voor pasen en met een temperatuurtje van zo'n 3 graden boven nul is het geen lentegevoel bij deze 21e lenteloop in Leek. Mijn gevoel gaf aan om vandaag geen halve te lopen.

Een gevoel dat gebaseerd was op hagel,sneeuw en gladheid. En ... toen ik m'n auto parkeerde dacht ik even dat er heel weinig deelnemers zouden zijn. En tijdens de inschrijving was het ook nog even rustig. Maar de lopers van de halve en 12.8 en 5 km hadden blijkbaar massaal gekozen voor een late reis naar Leek.

De speaker was al een tijdje druk bezig met de jeugd wedstrijden. En ook in Leek kwam ik weer
bekenden tegen. Even bijpraten vooral met ex collega's. Soms zijn ze verbaasd dat ik nog in het
loop circuit zit. Onderweg ontving ik diverse aanmoedigingen , en dat was op dat moment zeker welkom. Het was 2 jaar geleden dat ik deze loop had gelopen. En daardoor wist ik ook de looproute niet meer precies.

Het werd een dorpsrondje gecombineerd met een lus rondom Nienoord en daarna een grote ronde via Midwolde en Lettebert. Van Midwolde naar Lettelbert is een gedeelte langs de a7 daar waar
ik normaliter in een expert busje rij. Dus nu lag m'n gezichtsveld andersom. Wel heerlijk want dan
geniet je toch even van de rust en natuur. De kopjes water onderweg vielen er goed in, en vanaf
km punt 9 had ik een stalker. Ik heb geen enkele keer achterom gekeken. Maar de man of vrouw
bleef iedere meter 20 cm achter me.

Bij km punt 12 dacht ik aan de kreet van m'n fysio. Dick je bent een luie hardloper. Dus vanaf
hier gaf ik meer energie en raakte ik m'n stalker kwijt. Daardoor kon ik aansluiten bij een groepje
en daarmee over de finish gaan. M'n eind tijd lag zo rond de 1.14.46 en ik was vertrokken op
12. 8 km keer 6 minuten. Dus 3 minuten sneller dan m'n eigen prognose. Bij de finish stonden m'n ex collega's Liza , Harm en Gert Jan me toe te juichen. En dat geeft altijd een heerlijk gevoel.

O ja en die sneeuw en hagelbuien kwamen precies op het moment dat ik lekker onder de douche stond. Dus liep ik de 12.8 km zelfs helemaal droog.


Dick Bosscher