zondag, maart 30, 2008

Verslag Theo De Winterloop



UNIEKE THEO DE WINTERLOOP

Door: Dick Bosscher

Zaterdag 29 maart 2008 gaat de boeken in als een historische hardloop wedstrijd. En als je bij mij de boeken in gaat dan ligt het voor altijd vast. M'n hardloop archief is nog niet helemaal
compleet. Want van m'n eerste loop jaren heb ik nog niet alles op een rij. Ik heb het dan over de jaren vanaf 1965. omdat er vandaag iets bijzonders gebeurde besef ik pas dat ik al 43 jaar
aan het hardlopen ben.

M'n eerste loop jaren lagen bij de loopgroep afdeling van GVAV in Groningen. Aansluitend werd ik lid van Ateletiek Vereniging Nurmi ook in Groningen. En nu lid van de evenementen commissie van de S.V. Veendam-Atletiek. Doordat je bij deze evenementen commissie aan de slag bent organiseer je als commissie een paar keer per jaar een wedstrijd.

En..... als je dan meedoet aan een Theo de Winterloop dan begin je met inschrijven. En deze
groep vrijwilligers stuur ik dan zelf weer aan in Veendam bij de City Run. Maar goed inschrijven kost geen tijd. Boekje inleveren nummer terug en omkleden en warm lopen.

Bij de start van deze loop begon ik achterin van de honderden lopers. Gewoon achterin omdat ik rustig wilde beginnen. Rustig langs de Blaauwe Stad en richting Finsterwolde waar we vroeger voetbalden en waar de competitie slaagde als we van deze dorpelingen wonnen.

En zoals gepland precies op km punt 10 ook precies 1.00 uur gelopen. Het is onvoorstelbaar dat je 10 km kunt lopen en op de seconde af op schema ligt.

Hij let oons dhakken zain
Twee dames volgden me keurig en we kwamen zelfs in gesprek. We liepen achter elkaar over een modderpad, wat bij hen de smurriepad kreeg. Maar vanaf km punt 11 kreeg ik meer energie en kon ik bij ze weglopen. Ze babbelden gezellig door, maar ik kreeg niet meer mee
waar het over ging.

Bij het paaltje nog 500 meter had ik een goed gevoel. Echter de speaker kon mijn rugnummer
niet traceren. Tja een onbekende loper. Ik dacht dubbelzijdig. Mooi eindelijk anoniem over de streep maar ook dacht ik je moet toch kunnen lezen wie ik ben.

Maar bij het inleveren bij m'n rugnummer kwam de aap uit de mouw. Want m'n boekje
met stempel was spoorloos.




HILLIE BOS,HEMMIE SEBENS EN ENGELTJE DE VRIES
Zijn de vrouwen van het jaar, ze hoorden m'n verhaal aan, stuurden me door naar Mentko
en Jan Prummel. En al snel had ik een ander boekje en m'n tijd werd ingeklopt. Maar toen
de uitslagen lijst binnenkwam bleek dat mijn uitgereikte nummer bij het inschrijven een
verkeerde was. Ik loop dit hardloop seizoen met 919 en kreeg 916 uitgereikt.

En toen kreeg ik bij Engeltje m'n eigen boekje terug. Mooi want ik was door deze loop op
de 12e plaats blijven staan in het algemeen klassement in de categorie
60+. Deze gebeurtenis is mij nog nooit overkomen. Dus hadden Hillie,Hemmie en Engeltje
een primeur.

En.... het mooiste is dan nog dat we alles heel ontspannen konden regelen. Eigenlijk hadden
we heel veel lol, dus leerde ik om in het vervolg even te kijken of er een juiste nummer uitgereikt wordt. M'n eind tijd van 1.37.03 was veel slechter dan vorig jaar, maar heel dicht
bij de 1.35 27 van 2003. Ik schrijf dan maar vijf jaar ouder en bijna nog net zo snel.

We gaan weer op weg naar de volgende loop van 28 april in Nieuwwolda en de organisatie
ligt weer bij AV Aquilo, dus Hillie, Hemmie en Engeltje we zien elkaar wel weer.

Dick Bosscher