maandag, maart 03, 2008

Verslag ultraloop Stein (6-uur)


Op zondag 2 maart stond voor mij de eerste ultra van 2008 op het programma, de 6-uur van Stein in het Steinerbos.
's Ochtends om 6:00 gaat de wekker, de avond ervoor heb ik mijn spullen al klaar gezet en na een snel ontbijt vertrek ik richting het zuiden van ons land.
De rit gaat voorspoedig en rond 09:30 meld ik mij bij het zwembad van Stein, hier krijg ik mijn startnummer en chip en kan ik mij omkleden.
Nadat ik mijn verzorging langs het parcours heb gezet ga ik rustig richting start en kan het wat mij betreft beginnen.

Om 11 uur mogen we starten, we lopen op een ronde van 3097,94 meter en volgens mijn trainingsschema moet ik vandaag 55 km lopen wat neerkomt op 18 rondes.
De eerste minuten voelt het niet goed, slappe benen en al snel een hoge hartslag. Dit heb ik anderhalve week geleden tijdens een training ook gehad en toen is het niet meer goed gekomen, vandaag verdwijnt het slechte gevoel echter binnen een paar minuten en kan ik rustig mijn eigen tempo zoeken.

Om 18 rondes te lopen moet ik alle rondes binnen 20 minuten lopen, de eerste ronde gaat echter in 17:30, dus toch weer te snel gestart. De volgende ronde gaat iets langzamer, mede door een sanitaire stop en de volgende rondes gaan allemaal in een tijd tussen de 17 en 19 minuten, te snel maar het tempo bevalt mij goed.

Na twee uren heerlijk lopen gaat het tempo ongemerkt weer iets omhoog, een uur later merk ik dat dit niet verstandig is en zak weer iets terug. Iedere ronde drink ik een bekertje water of cola en eet een stukje koek of banaan bij de verzorgingstent, verder heb ik nog mijn eigen sportdrank langs de route staan, ook dit neem ik met enige regelmaat.

De marathon loop ik in iets meer dan 4 uur, mooi op schema om ruim over die 55 km te gaan. Ik loop een stukje op met een andere loper die een ronde achterloopt op mij, hij vertelt dat hij na deze ronde stopt, hij is dan voorbij de marathon-afstand en wil zich sparen om volgende week in Diever weer een marathon te lopen. Ik besluit dat dit geen gek idee is en wil na 18 rondes ook gaan stoppen zodat ik de rest van de week gewoon door kan trainen en dan volgende week in Diever de Drents Friesewold marathon kan lopen, ik moet dan nog iets meer dan drie rondes.
Een ander voordeel is dat ik dan voor de drukte aan bij de douches ben.

Bij het ingaan van ronde 18 doe ik rustig aan, ik wandel even tijdens het eten, ik heb nog 47 minuten om deze ronde te volbrengen. Dan word ik ingehaald door een andere loper die mij aanspoort om nog even aan te zetten, dan kan ik er nog twee rondes uitpersen, ik besluit dat te doen en realiseer me dat ik dan slechts een kleine kilometer te kort kom om de 60 km te halen.
Na ronde 19 loop ik dus maar een kilometer door, bij het bord 1 kilometer staan de meters al klaar om straks de restmeters op te nemen. Toevallig is dit ook naast het zwembad zodat ik niet ver hoef te lopen om bij de kleedruimte te komen, ik stop hier dus met lopen en wandel nog even een minuutje uit en ga dan zitten wachten op de meters, uiteindelijk heb ik 1095 restmeters en kom ik uit op 60386 meter, ruim 60 kilometer, iets verder dan ik had willen lopen, maar volledig zonder problemen.

Ik kom als tweede loper de kleedruimte in en ga mij rap douchen, op het moment dat ik aangekleed ben is de kleedkamer inmiddels vol.
Om 17:30 verlaat ik Stein en begin aan de lange reis terug naar het noorden.
Vandaag voor mij een geslaagde 6-uur, de komende week weer lekker trainen en zaterdag naar Diever voor weer een marathon.

Marco

uitslagen: http://www.ultraloopstein.nl/uitslagen/uitsl_6u2008_overall.html
video:http://nl.youtube.com/watch?v=GjotFeahCXY