zaterdag, maart 01, 2008

Voorbereiding 24-uur van Steenbergen

Hieronder mijn vorderingen tbv de 24-uur van Steenbergen over twee maanden.

De afgelopen maand heb ik de LSD (Long Slow Distance), oftewel de lange langzame duurloop, uitgebreid tot 50 km, het weekgemiddelde kwam daardoor rond de 130 km te liggen.
de eerste twee weken gingen erg soepel, met twee keer een LSD van meer dan een marathon met daarin behoorlijke stukken over het strand.

De derde week van februari stond de eerste 50 km training op het programma, op maandag heb ik een korte training gelopen (12,5 km) op dinsdag ben ik om 14:15 vanuit Den Helder vertrokken, de eerste kilometers (via Julianadorp naar Callantsoog) zijn door de polder en langs de duinen gelopen, daarna heb ik het strand opgezocht (en gevonden) en ben langs de Noordzee naar de Hondsbosserzeewering gelopen, nadat ik op mij Garmin zag dat ik de 26 kilometer gepasseerd was ben ik de dijk overgegaan en via een mooi kronkelend pad langs een aantal kleine boerderijtjes en molens kwam ik uiteindelijk terecht bij de N-9, deze weg loopt in een rechte lijn weer terug naar Marine Vliegkamp De Kooy. Na 5 uur en 23 minuten gaf de gps 53,36 km aan en kon ik rustig douchen, eten en ontspannen tv kijken.

De dag na de LSD heb ik weer een korte ronde gelopen (13,6 km) zodat ik op woensdag weer een duurloopje van ruim 26 km kon lopen.
De rest van de week heb ik vol gemaakt met wat rustige trainingen tot 23 km.

Een week later stond de volgende 50 km op het programma, op maandag eerst een 20 km en op dinsdag een LSD, deze keer de andere kant op via Breezand, Anna Paulowna naar Wieringermeer daarna om het Amstelmeer heen terug naar Den Helder, deze route was een stuk minder mooi dan die van de week ervoor, maar ik liep wel een stuk sneller, uiteindelijk na 4:54 uur was ik weer op het vliegveld en gaf de gps 50,24 km aan.

Op woensdag wilde ik een korte ronde lopen, maar het was redelijk druk en ik voelde mij niet fit, dus dit werd een rustdag, een dag latertoch maar weer lopen, vanaf de eerste kilometer ging het slecht, de benen voelden slap en ik was al snel buiten adem, na 10 km kwam ik op het strand, door de harde zuidwester en hoog water bleef er slechts een smal strookje strand over waar het erg zwaar lopen was.
Bij de volgende duinovergang ben ik dan maar weer naar het fietspad gegaan, uiteindelijk iets meer dan 22 km gelopen ipv de 25 km die ik van plan was.
Helaas had ik deze dag mijn hartslagmeter niet bij me, dus alle gegevens die ik naast de tijd en afstand had kwamen van het gevoel en dat was niet goed.

Op vrijdag dan toch maar een rondje met hartslagmeter, uiteindelijk 11,6 km in 1:04 uur met een hartslag van 150 bpm, dit had toch ruim onder de 130 bpm moeten zitten, conclusie er is iets niet goed met het lichaam, oplossing: extra rustdag.

Zaterdag dus niet gelopen, op zondag een duurloopje van 25 km in 2:09 uur, het lichaam voelt weer goed aan.
De laatste week van februari toch nog maar even rustig aan om blessuresn ander leed te voorkomen, op maandag ruim 21 km, woensdag 11 km, donderdagochtend 13,5 km en donderdagmiddag 18 km alles voelt weer goed, ik zit nog steeds op schema.
Morgen een tussentijdse check tijdens de 6-uur van Stein die als vervanging dient van de LSD van 55 km, een week later staat de Drent Friesewold Marathon in Diever op het programma en zal de LSD richting de 60 km gaan.

Verslagen van Stein, Diever en andere wedstrijden volgen zsm na afloop, volgende maand een nieuwe update van mijn voorbereiding op de 24-uur van Steenbergen.

Marco