donderdag, januari 02, 2014

6 uur van Epe

Zo als elke jaar tussen kerst en oud en nieuw was er weer een 6-uursloop op de baan. Dit jaar was Epe aan de beurt en mochten de rondjes gelopen worden in baan 4 bij av Cialfo. Een rondje is 422 meter, voor een marathon moesten er dus 100 rondes gelopen worden, mijn doel lag iets verder, ik wilde minimaal de 50 km volmaken en begon op een schema wat me op 55 km zou brengen. 

De omstandigheden waren dit jaar prima, het kwik kroop richting de 10 graden en af en toe liet het zonnetje zich even zien. Om 12 uur mochten we starten, ik begin rustig en loop ergens achterin. Na een uur zitten er alweer ruim 9 kilometer op. Het gaat heerlijk en ik blijf doorlopen, ik begin nu al mensen in te halen. Bij de eerste tussenstand, na 1 uur lopen lag ik 33ste, een uur later ben ik de top 30 in gelopen en heb ik er bijna 19 kilometer op zitten. Ongemerkt versnel ik iets en een uur later staan er 29 kilometer achter mijn naam en ben ik weer een paar plekjes opgeschoven.

Ik blijf lekker doorlopen en na 4 uur ben ik de 38 kilometer voorbij en kom ik de top 20 binnen. Nog ruim 4 kilometer en de marathon zit erop. Na 4 uur en 25 minuten heb ik ronde 100 erop zitten, de marathon voorbij en met nog 1:35 te gaan is de 50 kilometer ook een probleem meer. Ik stop even bij mijn kratje en wandel een ronde om wat extra te drinken, dit zal ik de laatste anderhalf uur vaker doen, ik kan mij niet echt motiveren om veel harder te gaan lopen, tevens is dit loopje bedoelt als voorbereiding voor de Dutch Coast Ultrarun by Night, ik wil mij dus ook niet forceren.

Na 5 uur ben ik weer een paar plekjes opgeschoven, ondanks de iets lagere snelheid haal ik nog steeds mensen in. Het laatste half uur weet ik weer wat te versnellen en als het eindschot klinkt heb ik 130 rondes en 290 meter gelopen, 55,15 km en heb ik weer een plekje gewonnen, 14e overall. Ik heb lekker gelopen en hoop dat het op 17 januari ook zo gaat.

De beste wensen voor 2014,
Marco