dinsdag, januari 18, 2011

Wintermarathon Spier

De tweede week van 2011 en voor mij ook de tweede marathon van 2011. Op 15 januari organiseerden de DFW-runners alweer hun derde marathon van dit nog prille jaar. Deze keer was het de wintermarathon in Spier. In tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden lag er geen sneeuw, sterker nog het leek wel herfst. De temperatuur lag rond de 7 graden, het was grijs en er stond een fris windje. De afgelopen dagen had het ook flink geregend waardoor de onverharde paden ook zeer nat waren. Genoeg ingredienten dus voor een pittige marathon.
Om 11 uur mogen we starten, de deelnemerslimiet was op 60 gesteld en een week voor de marathon waren alle startnummers inmiddels vergeven. Dus met 60 lopers gaan we op pad, sokkigen voor twee of drie rondes en een aantal voor de volle marathon bestaande uit 7 rondes van 6 km. Na aanleiding van de resultaten op de New Years-marathon besluit ik om rustig te starten en te zien waar ik uit kom. De eerste ronde gaat lekker met een gemiddelde van 10 km/uur. Bij de uitgebreide verzorgingspost neem ik iedere ronde wat chocolade of banaan en spoel dit weg met cola en water, de verzorging is weer geweldig.
De tweede ronde gaat ook goed en ik voel me een stuk beter dan twee weken geleden na twee rondes. Wel vrees ik dat ik zometeen weer instort, maar tot dat moment loop ik op hetzelfde tempo door. Ronde drie kom ik tot mijn verbazing ook goed door en zelfs ronde vier kan ik het tempo vast houden. Pas in de vijfde ronde, na ruim 28 km moet ik het tempo even laten zakken tot een snelle wandelpas. Na een paar honderd meter kan ik echter weer versnellen en gaat het zowaar weer lekker.


Ook tijdens ronde 6 en 7 moet ik het tempo af en toe even laten zakken, maar ik kan toch telkens weer versnellen en aanpikken bij een andere loper. Zo kom ik na 4 uur en 33 minuten over de finish, 25 minuten sneller dan twee weken geleden, dus ik ben tevreden.

Marco