donderdag, december 30, 2010

6 uur van Heerde 2010

6 uur Heerde


Na twee jaar in de tropische zon ben ik weer terug in Nederland. Het verschil is enorm, van 30 graden naar -10 en voor het eerst zins tijden weer lopen in meer dan een singlet en short. De laatste maanden ging het lopen niet lekker, de kilometers van de maanden oktober en november bij elkaar waren nog niet genoeg voor een marathon. Wel heb ik in oktober nog de Fatumloop over 10 km gelopen in 53 minuten, waar ik niet ontevreden mee was gezien de omstandigheden. Sinds begin december ben ik weer in Nederland en heb een poging ondernomen om de draad weer wat op te pikken. uiteindelijk kwam ik tot 80 km in 8 trainingen. Ook heb ik mij meteen maar ingeschreven voor een marathon en een ultra. Helaas werd de marathon afgelast ivm het weer. De ultra vond plaats op 29 december in Heerde bij av "De Gemzen". Toevallig was dit ook het laatste loopje in Nederland voordat we vertrokken naar Curacao.
Gezien de trainingen (en het gebrek daaraan) waren de verwachtingen niet al te hoog, ik zou wel zien hoe het zou gaan. Om even na 10 uur vertrek ik richting Heerde waar ik mooi op tijd aan kom. Meteen even inschrijven en omkleden, daarna nog even in de kantine zitten want het is wel erg koud buiten (de temperatuur zal niet boven het vriespunt komen). Vijf minuten voor de start dan toch maar naar de baan en wat is het koud buiten. Om 1 uur mogen we dan gaan lopen, rondes op de twee buitenste banen van de atletiekbaan, 415 meter per rondje. In de binnenste twee banen is een marathon-estafette en later een uursloop.

Na de start loop ik al snel een lekker tempo, dat natuurlijk weer te hoog ligt. Ik besluit toch door te lopen want het voelt goed. Tot mijn verbazing loop ik de eerste twee uur gemakkelijk door. Daarna begint het zwaar te worden en betaal ik de tol voor de te snelle start en te weinig training. Het derde uur kom ik toch nog redelijk door, maar veel zit er niet meer in terwijl we pas halverwege zijn.

In het derde uur begin ik toch af en toe een korte wandel pauze in te lassen. Ik wandel dan een rondje en drink tijdens het wandelen een flesje cola of bekertje warme thee. Doordat het zo koud is krijg ik tijdens het wandelen last van mijn spieren, mijn hamstrings en kuiten begin kramp te krijgen en dus moet ik weer rustig gaan lopen zodat het lichaam een de spieren weer warm worden en de pijn weg gaat. Omdat ik vermoeit ben wil ik niet lopen maar even rust, maar als ik wandel wil ik lopen omdat anders mijn spieren verkrampen, dus blijft het afwisselen.

Na vier uur gaat het erg moeilijk, maar ik heb er nog geen marathon op zitten dus probeer ik door te gaan. Na ruim vier en half uur zitten er dan eindelijk 102 rondjes op, de marathon heb ik gehad, nu door voor de 50 km. Ik zie meer lopers die het zwaar krijgen. Ik wandel nu soms twee rondes om daarna weer 4 tot 5 rondes te gaan lopen, tijdens het lopen blijft het tempo tot mijn eigen verbazing redelijk hoog en haal ik verschillende lopers in. Dan gaat het laatste uur in, ik heb er 45 km op zitten, dus de 50 km moet gaan lukken. Helaas raak ik de tel kwijt en wil ik me niet rijk rekenen, dus begin ik bij het aantal rondes dat ik zeker weet. Met nog 40 minuten te gaan kom ik weer een tijdje in een lekker ritme en kan ik een kwartiertje door lopen waarna er weer even gewandeld moet worden. Daarna weer lopen en met nog 10 minuten op de klok denk ik de 50 km te hebben bereikt, ik loop er nog 4 rondes bij en verwacht tussen de 51 en 52 km te zitten. Met nog 4 minuten op de klok passeer ik de streep en zie dat twee rondes niet meer gaat lukken, dan maar wandelen om niet te ver van de finish af te zijn bij het eindsignaal. Met 20 secondes op de klok passeer ik de streep voor de laatste keer, ik meld mij bij de al gereed staande meters en zeg dat ik hier stop, die laatste 100 meter vind ik wel best.
Hierdoor kan ik als eerste douchen en aankleden, daarna hoor ik mijn eindafstand, 53153 meter, naar omstandigheden ben ik er tevreden mee, hoewel het toch 7 km minder is dan mijn vorige 6 uur, nu is het dus zaak om weer terug te komen op het niveau van twee jaar geleden.
Volgend jaar zullen er waarschijnlijk weer meerder (ultra) marathons gelopen gaan worden, zullen de trainingen weer opgevoerd worden en zullen de tijden/afstanden vanzelf weer beter worden.

Iedereen de beste wensen voor 2011,
Marco