zaterdag, mei 26, 2007

Verslag Drenthe Marathon (Klazienaveen)

In Klazienaveen is het altijd mooi weer.

Zaterdag 26 mei 2007, de afgelopen nacht heeft het behoorlijk geregend en ook de ochtend is nog erg nat, toch staat vandaag de Drenthe marathon in Klazienaveen op het programma. Normaliter is het in Klazienaveen erg warm en zonnig tijdens de marathon maar nu ziet het eruit alsof het erg slecht weer gaat zijn. Voor de zekerheid maar wat verschillende loopsetjes in de tas stoppen, zodat ter plekke beslist kan worden wat ik zal dragen tijdens de wedstrijd.

Rond half één stap ik in de auto en ga richting Klazienaveen, inmiddels is het droog geworden en nog voordat ik de parkeerplaats van de plaatselijke voetbalvereniging oprijd, komt het zonnetje erdoor. Het wordt dus toch weer een mooi weer marathon. Ik besluit dan ook om te gaan lopen in mijn korte broek en singlet.
Na het omkleden nog even naar de auto om mijn tas daar te plaatsen, een banaan te eten en een flesje sportdrank te nuttigen en dan naar de start.

Op de parkeerplaats kom ik nog een paar lopers tegen die ook op de afsluitdijk en in Diever gelopen hebben, en tijdens de wandeling naar de start praten we bij over andere wedstrijden en onze doelen voor vandaag.

Om 14:25 sta ik in het startvak, nog 5 minuten wachten en dan gaan we weg, mijn plan is om rustig te starten en pas halverwege de 3e ronde te versnellen.
Om 14:30 is het dan zover, ruim 130 deelnemers gaan van start voor de 24e editie van de Drenthe marathon.

Ik heb het idee dat ik rustig loop, maar bij het eerste kilometerbordje staat er nog geen 5 minuten op mijn horloge, veel te snel dus.
Mijn gevoel zegt echter dat ik rustig loop dus zal het bordje misschien niet helemaal goed staan.
Na 2 korte rondes van in totaal iets meer dan 2 km gaan we voor het eerst de grote ronde van 10 km in, deze ronde moet in totaal 4 keer gelopen worden zodat de totaalafstand 42 km en 195 meter bedraagt.

Het is, mede door het mooie weer, weer erg druk in Klazienaveen, de terrassen langs het parkoers zitten vol en bij menigeen staat de barbeque al in de voortuin warm te worden.Na 4 kilometer verlaten we het feestende centrum en gaan we een stuk door het bos, inmiddels loop ik in een groepje dat een mooi constant tempo heeft.

Bij het 5 km-bord kijk ik maar weer eens op mijn horloge, die vertelt mij dat ik deze afstand in ruim 25 minuten heb volbracht, toch weer te snel van start. Het kwaad is dan inmiddels toch al geschied, dus dan maar in dit groepje blijven en kijken hoe lang ik het volhoud. De 10 km lopen we in 52 minuten.

Na verloop van de eerste grote ronde valt het groepje steeds verder uitelkaar, en bij de doorkomst op 12 km zijn we nog met vier personen over.
In ronde twee moeten ook de andere lopers lossen, maar tot mijn verbazing kan ik ook in mijn eentje het tempo nog vasthouden, waardoor er op 20 km 1:44 op de klok staat.
Ronde drie begint nog goed, maar ik begin wel te merken dat het zwaar zal gaan worden, het idee dat er een pr in zit werkt echter behoorlijk motiverend en ook deze ronde kan ik het tempo constant houden, 2:46 en een paar seconden bij de doorkomst op 32 km, nog 10 km te gaan. Een nieuw pr ligt nu toch echt binnen handbereik. (het pr was 3:53, zie verslag van de Drents friesche woldmarathon verderop op deze pagina). Wel merk ik dat het zwaar gaat, het tempo begint ook iets in te zakken, het 35 km passeer ik in 3:01:30, dus hier nog niet veel ingeleverd.

Nu is het aftellen, er resteren nog slechts 7 kilometers, en als je door blijft lopen loop je een pr, misschien zelfs wel binnen de 3:45, dat zou toch geweldig zijn? 5 kilometer verderop, het 40 kilometer-punt, de klok is net de 3 uur 30 gepasseerd, ik voel het tempo wegzakken, maar zie ook dat 3:45 nu reëel haalbaar is.

De laatste 2 kilometer naar de finish zijn weer door het feestende centrum van Klazienaveen, het publiek en de muziek zorgen er wel voor dat je hier zo goed en kwaad als het gaat door blijft lopen.


En dan eindelijk het laatste stukje, ik zie de klok boven de finish op 3:43 en een beetje staan, en dan is er toch nog dat kleine beetje energie om ervoor te zorgen dat ik de streep haal binnen de 3:44,
in 3:43:57, een verbetering van mijn pr met ruim 9 minuten en een bewijs voor mijzelf dat de tegenvallende prestatie tijdens de afsluitdijkloop (zie verslag verderop) een incident was en niet een structureel probleem.

Een paar minuten na mij finisht ook Simon Vroemen, was ik dan zo snel dat ik deze wereldtopper eruit heb gelopen? Helaas niet, hij heeft de 10 km gelopen, en die startte ruim 3 uur later, Simon Vroemen zette een geweldige tijd van 31 minuten en 11 seconden op de klok, hiermee mag hij zich winnaar noemen van het open drents kampioenschap 10 km en heeft hij tevens het parkoersrecord verbeterd.


Het was echter niet alleen op de 10 km waar het parkoersrecord eraan ging, ook de marathon kende dit jaar een paar hele snelle mannen, met als winaar Benjamin Kipkosgei uit Kenia, in het nieuwe parkoersrecord van 2 uur 19 minuten en 53 seconden, op ruim 3 minuten gevolgt door Gebregzi Abher Teklay uit Ethiopië en ruim een minuut daar achter zat de Oekraïner Viktor Rogovoy. Snelste nederlander op de marathon werd Iwan Kamminga uit Nieuwe Pekela in een tijd van 2:27:26.


De eindconclusie kan voor mij dan ook niet anders zijn dan dat het een zeer geslaagd evenement was, met uitstekende verzorging onderweg en een geweldige sfeer in het dorp. Alle vrijwilligers mijn hartelijke dank en tot volgend jaar voor de 25e editie van de Drenthe marathon.

Marco

uitslagen en foto's op www.drenthemarathon.nl
verslag en foto's op http://bergloper.web-log.nl/


2 Comments:

At 27/5/07 14:42, Anonymous Anoniem said...

Mooi verslag Marco! Bij nader inzien had ik jouw weblog al wel vaker bezocht.
Op zich stonden de 5km borden vrij goed volgens mijn GPS, hooguit 100m verschil.

 
At 2/6/07 12:17, Anonymous Anoniem said...

Leuke weblog heb je, zeker het lezen waard.

Momenteel maak ik mij klaar om 15 km te gaan rennen. Voor mij is dat een verbetering van 3 km qua afstand. Het weer zit niet echt mee dus het zal wel een langzame tijd worden, maar daar gaat het niet om.

In oktober wil ik een halve marathon rennen.

 

Een reactie posten

<< Home