donderdag, mei 17, 2007

Verslag Nacht van Groningen

Zojuist teruggekomen van de 6e editie van de Nacht van Groningen. De derde loop in het Meeus Loopcircuit.
Deze keer vond de start/finish niet plaats op de Grote Markt maar op de Ossenmarkt.
Dit in verband met de mei-kermis.

De route was dit jaar voor zover ik mij kan herinneren op een tweetal punten gewijzigd.
Vanaf de Ossenmark ging de route richting de Ebbingestraat, naar de Grote Markt, door de Zwanestraat en via de normale route door het Noorderplantsoen naar de Prinsesseweg. Daarna weer door het Noorderplantsoen en zoweer de Nieuwe Ebbingestraat op en weer terug naar de Ossenmarkt. Het gedeelte van de Vismarkt was dus komen te vervallen.

Zoals vermeld werd op de website, bestond het parcours uit drie ronden, waarbij de eerste 2 ronden een kleine 7 kilometer zouden omvatten en de laatste ronde iets langer waardoor de totale afstand weer op 21,1 kilometer uit zou komen.

De opkomst vandaag was erg groot. Volgens Harm Noor waren er zo'n 1300 deelnemers. Deze liepen niet allemaal de halve marathon. Er kon namelijk ook alternatieve afstanden gelopen worden. (4 mijl en 14 km.)

De start was iets later dan de geplande 18.30 uur. Dit kwam doordat het parcours nog niet geheel vrij was van verkeer.
Bij de start was het dus vanwege de drukte even zoeken naar de ruimte en naar het juiste tempo. Groepjes waren er dit keer niet, dus alles moest vandaag op eigen kracht.
Eenmaal de ruimte en het tempo gevonden is het wachten op het bordje met daarop de 1e kilometer. Die kwam dus niet. Nou loop je door de binnenstad, dus de kans is dan ook klein dat er ergens een bordje hangt of staat. Ook in het Noorderplantsoen was geen bordje te bekennen. Pas op de Prinsesseweg dook het eerste bordje op: 3 km. doorkomsttijd. 11.17. Dan ga je dus twijfelen of de afstand wel klopt. Bij kilometerpunt 4 had ik een rondetijd van 4.09 dus was een tussentijd van 11.17 niet betrouwbaar.

Doorkomst na de eerste ronde was in een tijd van rond de 25 min. Als dit een kleine 7 kilometer zou zijn dan zou mijn eindtijd er wel heel erg rooskleurig uitzien.
Wederom dus twijfels over de afstand. Richting het Noorderplantsoen werd deze twijfel bevestigd. Er werd langer langs het plansoen gelopen alvorens de route het plantsoen in ging. Dit was gelijk aan vorig jaar. Dus was er geen sprake van ongeveer gelijke ronden.
De doorkomst bij de 10 km (ja, dat bordje hing er wel!) ging in een lage 39-er. Wederom een verrassende tijd.

Op de terugweg richting het Noorderplantsoen kwam Diana ten Cate in beeld. Deze had haar zinnen gezet op Bertha Bruggenkamp die ongeveer 200/300 daarvoor liep. Langzamerhand kon ik naar beide dames toelopen en even na de doorkomst van de 2e rond was ik bij hun.
Hier had ik dan ook enige hou vast aan.

Tot mijn stomme verbazing kwam ik weer een bordje tegen. Dit keer de 15 km. Dus de tijd maar weer even klokken. En ja hoor. Wederom een formidabele tijd: 59.42. Zomaar even een pr op de 15 km. Je blijft je steeds afvragen: kan dit? klopt dit wel?.
Toch voelde ik me nog steeds fit. En afgezien een kleine dip zo rond de 12/13 km voelde ik mij nog steeds goed.

Diana ging op een zeker moment het tempo verhogen waardoor Bertha niet meer mee kon komen. Ik besloot het tempo te volgen. Tot even na kilometerpunt 20 (1.20.22) lukte dat. Echter ging het tempo nog een tandje hoger, waardoor ik toch moest lossen.

Uiteindelijk finishte ik in een tijd van 1.25.34. Een hele mooie tijd.
Echter werd even na het finishen bevestigd wat ik al langer vermoedde. Naar het schijnt was het parcour zo'n 500 meter te kort. Op dit moment weet ik dit nog niet zeker, maar ik houd er rekening mee. Als je dan nog zo'n 2 min. bijplust kom je toch zeker nog op een acceptabele tijd.

Henk

Uitslagen en foto's: www.nachtvangroningen.nl / www.meeusloopcircuit.nl

1 Comments:

At 18/5/07 19:04, Blogger Marco said...

Hoi Henk,

Ondanks de iets te korte afstand een keurige eindtijd, zelfs met 2 minuten extra heb je nog een hele mooie tijd gelopen.
Ga je volgende week nog mee naar Klazienaveen?

Groeten marco

 

Een reactie posten

<< Home