dinsdag, april 10, 2007

Verslag Zestig van Texel


foto:Dick, Marco en Jan Henk voor de start.

Vrijdag 6 april, vanuit Veendam, Wildervank en Zuidbroek vertrekken een aantal lopers, verzorgers en supporters richting Texel.
Een paar uur later vertrekt de laatste loper per fiets vanaf Marinevliegkamp De Kooy, om zich nog voor het avondeten bij de anderen te voegen.



's Avonds wordt nog even gesproken over de wedstrijd, en daarna gaat iedereen vroeg naar bed om voldoende nachtrust te krijgen. De volgende twee dagen wordt er vooral rustig aan gedaan, alleen Marco loopt op zondag nog even een half uurtje de spieren los.


Op zondag komt ook Dick aan op Texel, alle lopers van de Brouksterrunners die meedoen aan de Zestig van Texel zijn nu aanwezig, het gaat hier om Jan Henk, die de eerste 28 kilometer zal lopen, Dick die de laatste 32 kilometer zal gaan lopen en ondergetekende die de volledige 60 kilometer zal gaan lopen.



En dan is het zover, maandag 9 april, 2e paasdag 2007, rond half vijf worden we gewekt door Max, die vindt dat het tijd is voor een fles. De kerel zal vandaag voor het eerst zijn vader aanmoedigen tijdens een wedstrijd, ik hoop dat er iets van het loopvirus op de 4 maanden oude knul overspringt.

Op dit moment realiseer ik mij ook dat de 120 kilometer lopers nu starten, een aantal zullen we nog zien, als wij ons richting start begeven zullen deze helden daar net keren en aan hun laatste 60 kilometer beginnen.



Na nog een paar uurtjes slapen is dan toch het moment van opstaan daar, een goed ontbijt, even checken of alles in de tas zit, schoenen, loopkleding, sportdrank, bananen, winegums enz enz en dan naar het NIOZ, alwaar de startnummers gehaald kunnen worden.
Margitt en Dick zijn meegegaan naar de start en zullen ons aanmoedigen op het eerste stuk strand, tevens moet Dick hier zijn startnummer halen voor de 32 kilometer die 3 uur na ons zal starten.
Moniek is ook mee, zij zal Jan Henk en mij op de eerste 28 kilometers begeleiden en voorzien van de nodige suikers.



En dan is het 10:30, de start van de 60 kilometer en de 28 kilometer, binnen een kilometer ben ik Jan Henk kwijt, zijn tempo ligt iets te hoog voor mij, maar hij hoeft ook "maar" 28 kilometer.
Ik begin rustig aan, het eerste gedeelte is verhard en heeft wat lage duintjes, na 4,5 kilometer staat de eerste verzorgingspost, ik neem een bekertje water en een stukje ontbijtkoek, tevens maak ik van de gelegenheid gebruik om nog even kort een plasje te doen.
Als ik net weer op gang ben staat daar het bordje 55km, er wordt hier afgeteld naar 0 en om de 5 kilometer staat een bordje. Dit eerste bordje passeer ik net binnen de 31 minuten, iets sneller dan geplanned.



Nu volgt het zwaarste gedeelte, we verlaten het fietspad en lopen vanaf de Mokbaai door het mulle zand richting het strand.
Helaas voor de lopers is het hoog water waardoor er maar een smal stukje hard zand aanwezig is, wat door de stevige wind ook nog eens onder een dikke laag schuim ligt.
Op dit stuk strand komen we het bordje 50km tegen, op de klok staat nu 1:03, nog steeds sneller dan verwacht.



Rond kilometer 11 verlaten we het strand en komen in een bebost gebied terecht, hier passeren we het eerste wisselpunt voor de estafetteloop, dit moet dus kilometer 14 zijn.
Even later komt Moniek weer naast mij fietsen, ze heeft net jan Henk begeleidt tot hij weer het strand op ging en voorziet mij nu van enkele winegums.
Na 16,5 kilometer staat alweer verzorgingspost 3, hier had ik een eigen flesje sportdrank neer laten zetten, en die drink ik al lopend door de duinen leeg.
Als het flesje leeg is ben ik inmiddels ook weer op het strand aangekomen, dit zal het laatste stuk zijn dat we langs de waterlijn lopen.

Na het strand, rond kilometer 21, gaan we richting de Slufter, ongeveer 4 kilometer over graspaden.

Tijdens dit stuk loop ik samen met een andere loper, hoe hij heet weet ik niet, maar we liepen samen een lekker tempo van iets meer dan 10 km/uur.
Het einde van dit graspad was een steile klim over de laatste duinenrij, hier moest even gewandeld worden, maar in de afdaling kon het tempo weer omhoog.


Vanaf nu zal het hele parcours verhard zijn, we passeren het volgende wisselpunt, op kilometer 28, Jan Henk is hier een minuut of tien geleden gefinisht en staat met de ander supporters aan te moedigen. Ik ben inmiddels 2 uur en 50 minuten onderweg, toch een minut of 10 sneller dan mijn initiƫle schema.

Ik realiseer me dat ik nu dus 10 minuten voorsprong heb op Dick, die om 13:30 start om de laatste 32 kilometer te lopen.


Bij het bordje 30km staat er 3:02 op mijn horloge, de laatste 10 kilometer dus iets versneld. De route loopt verder door de duinen, en na 35 kilometer verlaten we de Noordzee en gaan verder langs het Wad. Vanaf hier is het parcours saai maar toch veelal vlak (op een paar dijken na die gepasseerd moeten worden).


Hier komen de eerste lopers in de problemen, bij sommigen is het tempo helemaal weg en anderen moeten zelfs wandelen. Ik vraag mij af hoelang ik dit nog vol houd, mijn doel was uitlopen binnen de limiet van 7 uur, en 6,5 uur zou echt geweldig zijn, maar als ik zo doorloop zal ik maar een paar minuten voorbij de 6 uur komen, dat kan toch nooit goed gaan?



Toch kan ik dit tempo volhouden tot 45 kilometer, hier begint het zwaar te worden, net als bij alle vorige verzorgingsposten neem ik ook hier weer een stukje ontbijtkoek, een bekertje water en een cola. Ik verorber dit wandelend en gooi de bekertjes in de afvalbak.
We gaan verder, de vraag is inmiddels niet meer of ik hem uitloop, maar hoe snel, hou ik het lang genoeg vol om binnen de 6:30 te finishen?


De volgende 5 kilometer gaan zwaar, maar ik hoef niet te wandelen, wel verlies ik hier een paar minuten op het tempo van 10 km/uur. Bij kilometer 50 krijg ik de smaak weer te pakken, mijn dip is weg en het tempo gaat weer omhoog, ik begin lopers in te halen en zie dat er een aantal helemaal doorheen zitten.



Met nog 5 kilometer te gaan besef ik dat 6:15 haalbaar is, dus nog even aanzetten, dan komt er echter een tegenvaller, de Grote Berg, normaal een heuveltje, maar nu toch een behoorlijke klim, het tempo maar iets terug, rustig omhoog en dan in de afdaling versnellen, ik vermoed nog ruim 2 kilometer te moeten lopen als een vrijwiliger mij toe roept dat het nog maar een ruime kilometer is, en ja hoor, na 100 meter staat een bordje 1km, dit stuk loopt nog naar beneden ook, in de verte hoor ik de speaker, ik voel me nu helemaal fit, na 60 kilometer volgt nog een eindsprint naar de finish.


Vlak voor de streep staan de verzorgers en supporters te juichen, ik steek mijn arm omhoog en passeer de eindstreep na 6 uur 10 minuten en 15 seconden.

Even later is ook Dick binnen, we genieten van de soep, cola en andere verzorging die we hier krijgen en gaan dan met een voldaan gevoel terug naar ons tijdelijk huis.

Het was voor mij een geweldige beleving, ik wil hierbij ook iedereen bedanken die dit prachtige evenement mogelijk gemaakt heeft, en natuurlijk bedank ik ook Moniek, Margitt en de andere supporters voor hun morele steun.



MVG Marco

uitslagen en foto's: www.dezestigvantexel.nl

3 Comments:

At 13/4/07 21:06, Anonymous Anoniem said...

Mooi verslag van een mooie wedstrijd. Gefeliciteerd!
Mijn verslag staat op mijn blog.

Mark
http://blijlopers.volkskrantblog.nl

 
At 13/4/07 21:20, Anonymous Anoniem said...

Ik kwam hier via via terecht en moest natuurlijk even je verslag lezen. Mooi geschreven, maar vooral: mooie prestatie!! Gefeliciteerd.

 
At 14/4/07 01:36, Anonymous Anoniem said...

Klasse, Marco!
Mooi verhaal ook dat duidelijk maakt dat de Zestig van Texel HEEEEL bijzonder is. En wie em uitloopt levert een bijzondere prestatie! En wat een mooie tijd!!

We komen elkaar nog wel eens tegen bij de een of andere loop. In elk geval in Winschoten!

 

Een reactie posten

<< Home