zondag, april 01, 2007

Verslag Halve Marathon van Haren

Het verslag van de Halve Marathon van Haren heeft enige tijd op zich laten wachten, maar hieronder volgt ie dan toch nog in een notendop.

Voorwoord
Voor 2 jaar terug had ik als doelstelling: het lopen van het hele Univé loopcicuit..
Vorig jaar had ik als doelstelling het doorlopen van het gehele Meeus-loopcircuit.
Dit jaar heb ik mijn zinnen gezet op het lopen van een halve marathon in een tijd onder de 1.25.

In een grijs verleden heb ik tijdens de PTT-postrun op het TT-circuit in Assen eens een toptijd gelopen van ergens in de 1.24. Even afgezien van het feit of dit qua afstand daadwerkelijk een halve marathon is geweest is dit voor mij dit jaar de richttijd.

Voor een paar weken terug was er dus de Halve Marathon van Haren, onderdeel van het Meeus-loopcircuit.
Haren was mijn eerste wedstrijd weer sinds de halve marathon in Blijham.

Net als elk jaar was het natuurlijk weer een grote opkomst bij deze loop. En nu had het natuurlijk ook nog te maken met de goede weersomstandigheden.

In de eerste fase van de race is het altijd even zoeken naar het juiste ritme. Mijn eindtijd zou uit moeten komen op een tijd van onder de 1.30, dus een km-tijd mocht niet langzamer gaan dan 4.15. De eerste kilometer ging in 3.50, dus dat zat wel goed.

Echter in de kilometers die daarna kwamen, ging het eigenlijk alleen maar slechter. Km-tijden liepen op van 4.10 naar tijden van 4.20. Het ritme wou maar niet komen.
Dit werd deels ook veroorzaakt de straffe wind waar ik de eerste 10 kilometer mee te maken had.
Maar ook de voorbereiding van deze loop zal hierin parten hebben gespeeld Qua snelheid heb ik de afgelopen tijd voldoende getraind, alleen qua duurtrainingen kwam het niet verder dan maximaal 1 uur.
Tijdens de laatste kilometers van de loop had ik de hoop op een tijd onder de 1.30 al opgegeven en vond ik het ook niet meer interessant wat mijn km-tijden waren.

Tot de laatste kilometer toen er mij nog iemand voorbij ging. Ik keek op mijn horloge bij het bordje waarop stond dat ik nog 800 meter moest lopen. Mijn klokje stond op dat moment op een tijd zo rond de 1.26.30.

De laatste snelheidstraining voor Haren bestond uit 5 x 800 meter sprint. De snelste tijd die ik daar gelopen had was 3.10.
Met deze gedachte zette ik dus de achtervolging in. Ik moest en zal nog onder die 1.30 uit komen.
Uiteindelijk is dit dan ook nog gelukt. Eindtijd: 1.29.37.
Enigszins tegenvallende tijd, maar gezien de geringe voorbereiding moet ik hier tevreden mee zijn. Wie weet wat de volgende halve marathon brengt.


Henk