vrijdag, december 28, 2007

Verslag 6-uren van Epe


De 6-uren van Epe leken voor mij meer op de 2x3 uren van Epe, de eerste drie uren heerlijk lopen het tweede deel werd een groot drama.


Zaterdagochtend 29 december ben ik, onder het genot van de top 2000, naar Epe gereden om daar deel te nemen aan de 6-uren van Epe. Deze wedstrijd wordt afwisselend gehouden op de baan van av Cialfo in Epe en av De Gemzen in Heerde, dit jaar was Cialfo uit Epe dus aan de beurt.

Om even voor 12 uur kom ik aan op het sportcomplex, ik haal mijn startrnummer (583) en ga naar de kleedkamer. Ondanks het mooie weer, het is droog en de zon komt door de wolken in tegenstelling tot de weersverwachtingen, kleed ik mijzelf toch warm aan. Dit doe ik omdat het tempo laag zal liggen, er best wel een stevige wind waait en de laatste uren in het donker zullen worden gelopen.

Voor de start kom ik Jannet en Eric weer tegen, we praten nog even wat en dan is het 5 voor 1, tijd om naar de baan te gaan. Ik zet mijn bidons met sportdrank, flesjes cola en winegums langs de baan en loop rustig naar de startlijn. In tegenstelling tot kortere wedstrijden is er hier geen sprake van spanning, iedereen is in het startvak nog rustig aan het praten als het startschot valt en de veertig lopers zich in beweging zetten.

Ik hoop vandaag de 60 kilometer te halen, dit komt neer op 143 rondjes op de atletiekbaan (we lopen in baan 4 en 5, dus iets meer dan 423 meter per ronde). Na de bovenverwachting goede resultaten van de afgelopen maanden ben ik enigzins overmoedig en ga weg op een tempo wat mij tussen de 66 en 68 kilometer zal brengen. Ik weet dat ik te snel loop, maar het gaat zo lekker en de afgelopen marathons heb ik mijzelf ook overtroffen, dus waarom vandaag niet? Deze overmoed komt mij later nog heel duur te staan.

De eerste uren blijf ik in de buurt van Jannet lopen, zij won vorig jaar de vrouwenwedstrijd en hoopt op een nieuw pr rond de 65 kilometer. Eric zet ik al vrij snel op een ronde en binnen twee uren gebeurd dat nog een keer.

Verder is het erg saai lopen, iedere 2 a 3 minuten hetzelfde rondje, weinig publiek en al na een paar rondes ben ik de tel kwijt en heb dus geen idee meer hoever ik ben. De enige afleiding die ik heb is ieder half uur even een rondje met een bidon lopen en drinken.

Ondanks het relatief mooie weer merk ik toch dat de wind het vandaag zwaarder maakt, op het rechte stuk aan de overkant van de baan krijg ik de wind recht tegen, dit kost telkens een hoop extra kracht. Het rechte stuk met de wind mee ligt gedeeltelijk in de luwte van het clubhuis, dus dat kleine beetje voordeel valt ook weg.

Als wij een half uur aan het lopen zijn start er in de binnenbanen de marathon-estafette, teams van 2 tot 4 lopers leggen 42,195 kilometer af in estafette-vorm, vanaf half zes zal op deze binnenbaan een uursloop gehouden worden die dus een half uur voor ons zal finishen.

Na drie uren lopen wordt er voor het eerst een tussenstand doorgegeven, ik blijk 12e te liggen met alweer ruim 33 kilometer, dit ziet er erg goed uit, maar ik merk ook dat ik er bijna doorheen zit en we zijn nog maar halverwege, ik weet dat het een positieve split gaat worden, maar speel in mijn hoofd nog met een eindafstand van 64 kilometer.
Dit duurt echter niet lang, dan slaat de man met de hamer genadeloos toe, ik heb het idee dat hij het vandaag wel fijn vindt, hij gaat langs de baan staan en iedere 3 minuten slaat hij weer toe zodat het slachtoffer murwgeslagen blijft.

Ik probeer door te gaan, zo goed en kwaad als het gaat, ik heb een ruime marge op de 60 kilometer, dat moet nog steeds kunnen. Het tempo zakt echter dramatisch en als ik na 4 uur lopen de 100 rondes volmaak (en dus de marathonafstand heb volbracht) merk ik dat het zo niet langer kan.
Ik besluit mijzelf maar eens goed te verzorgen en pak een flesje cola en drink deze al wandelend op. Na 400 meter herstel zet ik weer aan, Eric en Jannet hebben inmiddels een aantal rondes voorsprong en zullen blijven uitlopen, maar er zijn genoeg andere lopers die ik wel blijf inhalen.
Ik weet inmiddels ook weer hoeveel rondes ik volbracht heb en zie dat 143 rondes (60,2 km) heel moeilijk gaat worden.

Ik loop nu rondje voor rondje en tel rustig door, 101, 102, 103, 104, ........, 118, 119, 120 en er zit alweer een uur op, nog 1 uur te gaan en ik heb er vijftig kilometer op zitten. Het gaat zowaar weer iets beter, ik neem snel wat te drinken en loop door, 121, 122, 123,.... maar dan merk ik dat de snelheid weer helemaal weg is en dat de 60 kilometer niet meer gehaald gaan worden, ik besluit dus maar mijn laatste colaatje te pakken en deze rustig op te drinken.
Dit geeft weer dusdanig veel energie dat ik het laatste half uur weer een redelijk tempo kan lopen en zowaar weer andere lopers inhaal.
Het zal echter niet genoeg zijn om de 143 rondes vol te maken, als de laatste minuut in gaat zet ik nog even aan en maak ronde 140 vol, ik weet dat het daarna nog een paar meter is om de 59 kilometer te halen en zet dus nog even aan.

Dan klinken de drie schoten en wordt ik uit mijn lijden verlost, het wachten is nu op de mannen die de afstand meten, ik blijk uiteindelijk 140 rondes en 105 meter gelopen te hebben, of dit genoeg is voor 59 kilometer weet ik op dat moment nog niet.

Na een heerlijke douche praten we nog even na in de kantine en wachten we op de uitslag, uiteindelijk blijk ik 17e overall (40 deelnemers) geworden te zijn en zelfs 2e in mijn categorie (3 deelnemers) met 59,055 kilometer. Om acht uur neem ik afscheid van Jannet en Eric en vertrek richting huis, in de auto nog even genieten van de top 2000 en deze wedstrijd maar snel vergeten.

Marco
edit: Via de mail net een herziene uitslag ontvangen, mijn afstand is gecorrigeerd naar 141 rondes en 105 meter (59,476 km)

5 Comments:

At 30/12/07 19:05, Anonymous Anoniem said...

Ach: You win some, you loose some...
2007 was voor jou al een fantastisch jaar, toch?
De beste wensen voor 2008!!!

 
At 30/12/07 20:15, Anonymous Anoniem said...

Petje af dat je zo'n wedstrijd dan alsnog uitloopt! Het lijkt me zo gemakkelijk om dan uit te stappen met al die saaie rondjes...

 
At 31/12/07 21:17, Anonymous Anoniem said...

Ook van mij nogmaals bewondering!

Ik doe het je niet na!

Veel (loop)succes in 2008!

Henk

 
At 3/1/08 17:14, Anonymous Anoniem said...

Je hebt de smaak van het lange afstand lopen wel te pakken!
ik heb er bewondering voor.

gr Gerard

 
At 7/1/08 21:31, Anonymous Anoniem said...

nou ik heb echt bewodering voor je hoor!
Ik heb laatst 10km op de baan gelopen dat vond ik al een eind, zo saaiiii Doe mij het bos van Diever maar! (-:
Groetjes Patries
www.patriezzz.punt.nl

 

Een reactie posten

<< Home