zondag, juli 22, 2007

Verslag Midzomeravondmarathon Diever

GEZELLIGE TRAINING IN DIEVER


Marco, Janet en Eric
Zaterdagavond 5uur, in Diever staan enkele honderden lopers klaar om te gaan beginen aan één of meerdere rondes door de bossen, na het startschot gaan de lopers op de 10, 20 en 30 kilometer meteen richting het bos, de kilometervreters op de hele marathon lopen eerst nog twee rondes door Diever zodat aan het einde er exact 42,195 kilometer op de teller staat.

Een uurtje eerder waren Dick en ik aangekomen in Diever, mede doordat het vakantie is en Diever in de zomer veel toeristen trekt, in combinatie met mooi weer en een marthon was het even zoeken naar een plekje om de auto te parkeren.
Daarna op naar het Dingspilhus om de startnummers te halen, Dick zal de 2o kilometer gaan lopen en ik schrijf me in voor de marathon ,ik ben in training voor de RUN van Winschoten, waar ik ingeschreven sta op de 100 km, en wil deze loop gebruiken als lange langzame duurloop.

Na het inschrijven ontmoet ik Eric en Janet, die respectievelijk de 50 km en de 100 km gaan lopen in Winschoten, en beide zijn hier om de nodige kilometers te maken in de voorbereiding.
Rond kwart voor 5 lopen we richting startlokatie alwaar de speaker ons probeert uit te leggen wie waar moet starten, alleen heeft hij blijkbaar niet door dat de luidsprekers waar de lopers hem door horen op een andere lokatie staan dan hijzelf, en de meeste lopers hem dus niet kunnen volgen als hij zegt dat dit de lokatie is voor de 10 km en dat de marathon daar start.




Uiteindelijk staat iedereen toch op de juiste startlokatie en om exact 5 uur klinkt het startschot.
Ik laat Janet en Eric gaan en probeer mijn eigen langzame tempo op te pakken.
Na 5 kilometer zie ik al dat ik, ondanks het gevoel dat ik erg langzaam loop, toch weer te snel van start ben gegaan, de eerste 5 kilometer loop ik binnen 28 minuten ipv de 32 die ik in gedachten had.
Even later zie ik Eric voor mij lopen, hij zou 50 seconden per kilometer sneller moeten lopen dan mijn beoogde tempo.

Bij een drankpost, er waren er drie in een ronde van 10 kilometer, neem ik een water en loop rustig door, Eric neemt hier ook even de tijd om wat te drinken waardoor ik bij hem kan komen.
De komende 10 kilometer lopen we samen, en praten over van alles (wat met lopen te maken heeft). De kilometers gaan ongemerkt voorbij totdat Eric en steentje in zijn schoen krijgt, rond kilometer 27 moet hij even stoppen om dit te verhelpen.

In eerste instantie loop ik rustig door, totdat ik langzamere lopers voor mij zie, ik wil naar die lopers toe lopen en versnel een klein beetje, als ik bij deze lopers ben blijkt het snelheidsverschil toch behoorlijk en is het erop en erover, zo gaat het de hele laatste ronde, telkens verschijnen er weer andere lopers aan de horizon waar ik dan naar toe loop om vervolgens er weer vandaan te gaan.
Door zo te lopen gaat het tempo ook iets omhoog, en loop ik met een behoorlijk "negatieve split".

Op het laatste rechte stuk zie ik nog drie lopers voor mij met en onderlinge afstand van ongeveer 200 meter, de achterste kan ik nog voorbij komen de andere twee zijn iets te ver weg en passeren vlak voor mij de finish. Zelf kom ik in 3:54:32 over de streep, ruim 20 minuten sneller dan vooraf bepaalt, toch valt het met de vermoeidheid erg mee, ik heb het gevoel nog wel een ronde verder te kunnen, maar goed ook want in Winschoten moet ik nog 57,8 kilometer verder.

Na de finish zie ik Dick weer, hij heeft de 20 kilometer volbracht in 2 uur en 20 seconden, slechts 20 tellen langzamer dan gehoopt.
Hij heeft zich inmiddels gedoucht en is klaar om aan de terugreis te beginnen.
Ik praat nog even met Janet (ruim 10 minuten voor mij binnen) en Eric (3 minuten na mij binnen) en gaan daarna weer voldaan naar huis.
Over 6 weken zullen we elkaar weer zien tijdens de RUN,

Marco