zondag, september 24, 2006

Eemsmondloop - Uithuizermeeden


Gisteren werd niet alleen in Stadskanaal gelopen (zie verslag verder), maar ging er ook een afvaardiging van de Brouksterrunners (1) naar Eemsmondloop in Uithuizermeeden.

De loop, over een afstand van 10 km (2 ronden) ging om 11.00 uur van start. Het deelnemersveld was in mijn ogen niet heel erg groot, dus meer kans op punten voor het klassement.

Na mijn, enigszins voor mij, telleurstellende tijd van vorige week op de 10 km in Winschoten (40.55) wilde ik vandaag een tijd onder de 40 min. lopen. Op weg naar de loop leek het weer nog redelijk goed te noemen (graadje of 19 en praktisch geen zon). Echter bij het klinken van het startschot was de zon alweer doorgebroken.

Het parcours ging vanuit de bebouwde kom het veld in waar de zon volop aanwezig was. Weer warm dus.

De eerste kilometer ging veel te snel (3.42). Tempo maar een beetje laten zakken dus. Je probeert te zoeken naar het juiste tempo, maar weet tegelijkertijd dat je niet te ver kan terugzakken. De tweede en derde km ging in een tijd van 3.53. De temperatuur werd alleen maar hoger, dus dat werkt niet echt in het voordeel. Dit bleek ook wel aan de kilometertijden, die steeds verder opliepen.

Op 5 km had ik een tussentijd van 19.30. Nog 30 sec. voor op schema.
Dit zou in houden dat ik de 2e ronde maximaal 4.06 zou mogen lopen, om mijn streeftijd te halen.
De 2e ronde kwam in een groepje terecht. De 6e km. ging in 3.57 en het tempo op dat moment beviel me wel. Echter ging het tempo naar de 7e km. ongemerkt langzamer in een tijd van 4.09. Te langzaam dus. Dus de groep maar weer verlaten en op eigen kracht verder lopen.
Op het 9 km. punt had ik nog een marge van 13 sec.

Over het algemeen loop je een laatste kilometer altijd wat sneller, ware het niet dat de laatste kilometer gedeeltelijk 'vals plat' was en dus een behoorlijke aanslag is op de tijd.
De laatste kilometer ging toch nog in een tijd van 3.57, zodat mijn eindtijd uiteindelijk 39.46 was.

Missie geslaagd dus. Ben wel tevreden over de eindtijd, alleen denk ik dat de indeling beter had gekund. Volgende keer beter.

Volgende week de Walfridusloop in Bedum. (16,1 km)

Henk