zondag, september 03, 2006

Verslag Valkemaloop



Valkemaloop een loop op eigen bodem

Thuisloop

De Valkemaloop zit er weer op. Het begon voor mij al op 22 juli, toen gaf ik het startschot voor het werven van vrijwilligers voor deze loop. Deze rol pakte ik op als werkgroeplid van
de SV Veendam Atletiek.

Vrijwilligers werven in de vakantieperiode, het lukte allemaal. Veel vrijwilligers ken je niet
persoonlijk, maar leer je dan weer kennen voor of tijdens de loop zelf.

Je weet vervolgens precies wie op welke verzorgingspost staat en hoe de verkeersregelaars
aan hun baantje van een paar uurtjes zijn gekomen.

Sportdag van het jaar in Veendam
Deze zaterdag de 2e september waren er echter veel meer sportevenementen.

WK Atletiek
Op de atletiekbaan van de SV Veendam trainden tientallen sporters met hun handicap ter voorbereiding op hun WK in Assen. En als deze sporters moi zeggen als ze met bussen vertrekken naar Assen, dan hebben ze in Wildervank een thuisgevoel gehad.

Wielrennen – Paardesport –Skate kampioenschappen – Trucker festival - VW kever- bijeenkomst waren de andere evenementen van deze dag. En tijdens de voorbereiding van de
Valkemaloop hebben we hier rekening mee moeten houden.

De Loop
Om 14.00 uur klonk het startschot. De ruim 350 lopers vertrokken naar Borgercompagnie na
een ronde via de baan te hebben afgerond. Voor mij persoonlijk had ik in ieder geval twee bekende Veendammers in m’n omgeving lopen die ik best wel wilde voorbijstreven.

Vooraf had ik al met Henk Kok van NOS Langs de Lijn gesproken. En met burgemeester Ab Meijerman sprak ik nog even over de Special Olympics in combinatie met de WK atletiek van
de gehandicapten in Assen.

Tijdens de loop raakte ik zicht zowel op Henk als Ab kwijt. Halverwege Borgerswold werd ik koploper van een grotere groep die allemaal lekker achter me bleven. Piet de Vries m’n achterbuurman die als verkeersregelaar werkte jutte me op om ze achter me te laten.

Deze Valkemaloop werd in goede weersomstandigheden gelopen. Hoewel het toch nog wel warm werd zo rond kilometer 8. En als je dan op 200 meter van je voormalige woning loopt tja, dan heb je het thuisgevoel.

Bij de finish kreeg ik de tijdscore in beeld en dit gaf me nog even de kick om door te stomen.
De tijd van 51.36 was voor mij de snelste tijd sinds 2003. Dus nog even terug in de tijd.
De Valkemaloop 2003 52.35
De Valkemaloop 2004 52.53
De Valkemaloop 2005 52.03
De Valkemaloop 2006 51.36

Ik reken maar zo drie jaar ouder en 59 seconden sneller. O ja, Henk Kok liep sneller met een tijd van 49.35 maar de burgemeester bleef achter me met de tijd van 52.38. De komende week gaan we rustig voorbereiden op de Run van Winschoten. Ook daar gaan we weer voor
een verbetering van onze tijd. Zonder Marco die daar de 50 km gaat lopen moet het lukken (geintje).


Dick Bosscher

uitslagen: http://www.loopcircuit.nl/