zondag, september 17, 2006

Verslag RUN van Winschoten (50km)


Mijn eerste ultra-marathon.

Op zaterdag 16 september werd in Winschoten weer de RUN gelopen, naast het team van de Brouksterrunners, dat deel nam aan de 10x10km estafette, heb ik deelgenomen aan de 50km solo.

Om 10:15 klonk het startschot voor deze wedstrijd, en gingen de ruim 50 deelnemers van start.
Voor mij was het doel om de 50km uit te lopen, in wat voor tijd was van secundair belang.
Ik zou vertrekken op een schema van 6:20 tot 6:30 per kilometer en dan na een paar rondes kijken of er een versnelling in zat.
Op kilometer 1 kwam ik in 6 minuten door, dus maar een beetje langzamer, de doorkomst na 10km was in 1:03:41, dus inmiddels weer keurig op schema.

Ronde twee ging lekker, ik had een goed ritme te pakken en lette niet echt meer op de kilometertijden. Het publiek was dit jaar weer in grote getalen aanwezig en zorgde voor een uitstekende sfeer, waardoor ronde twee echt genieten was. Helaas ben ik ergens tijdens deze ronde wel door het team van de Brouksterrunners, dat 15 minuten later gestart was in de estafette, ingehaald.
De doorkomst op het 20 km punt was in 2:03:44, deze ronde ging dus in 1 uur en 3 seconden.

De derde ronde was vergelijkbaar met de tweede, het leek allemaal vanzelf te gaan.
Rond kilometer 28 kreeg ik de derde loper van het estafette team in zicht, en op 500 meter voor het wisselpunt wist ik weer even voor het team te komen.
De doorkomst na 3 ronden was in 3:01:01, een ronde in 57 minutenen 17 seconden.

Nog voor het 1 kilometerpunt was ik alweer ingehaald door loper 4 van het estafette team, dit is tevens de laatste keer dat ik het team tijdens de wedstrijd ben tegengekomen.
Inmiddels was het even na 1 uur in de middag en begon de temperatuur roch behoorlijk op te lopen. Voor het publiek was dit natuurlijk geweldig, veel zon, weinig wind en een graad of 25, maar voor de lopers, in ieder geval voor mij, is dit toch echt te warm.
Gelukig stonden er om de 2,5 km verzorgingsposten zodat al het vocht dat verloren werd weer bijgevuld kon worden.
Na 4 rondes stond er een tijd van 4:00:52 op de klok, dus ook deze ronde was binnen het uur volbracht.

Dan tot slot ronde 5, de temperatuur bleef maar oplopen, en na 42km begon het lichaam toch wat te protesteren. Vlak voor het 43 km punt was de verzamelplek voor de Brouksterrunners, hier stond de familie klaar om mij mentaal te steunen en mij van extra vocht te voorzien.
Hier maar even een flesje water meegenomen, verder onderweg zoveel mogelijk sponzen meepakken om wat te koelen en de schaduwzijde van de weg opzoeken.
tot ongeveer 44km ging het erg langzaam, daarna kwam ik weer in een ritme terecht en de laatste kilometers gingen uiteindelijk toch weer in tempo van ongeveer 6 min/km.
Uiteindelijk heb ik in de laatste ronde toch behoorlijk wat tijd moeten inleveren en kwam ik over de finish in 5:18:29.

Het doel vooraf was uitlopen, en dat doel is gehaald, de verwachte eindtijd van 5:25 is ook ruim gehaald, dus alle reden voor mij om tevreden te zijn, en vooruit te kijken naar een volgende loop over meer dan 42,2km.
Ik heb gehoord dat de 60 van Texel in april een hele mooie loop is, binnenkort dus maar weer beginnen met trainen.

MVG Marco

foto's volgen later op deze site.
uitslagen en foto's:http://www.runwinschoten.nl/

1 Comments:

At 14/9/07 15:32, Anonymous Anoniem said...

goed gelopen;-)gefeliciteerd met je eerste ultra:-)
groeten

 

Een reactie posten

<< Home