zondag, oktober 29, 2006

Verslag Vestingloop Bourtange



Vestingloop Bourtange speciaal en saai

Het is de laatste zondag in oktober de herfst is een beetje begonnen en een enkele loper was in de war met de overschakeling van zomer naar wintertijd. De vestingloop In Bourtange stond voor het eerst op het programma. Voor mij was het noodzaak om deze loop te lopen,omdat ik anders de acht meetellende lopen voor het eindklassement niet haal.

Samen met Henzo Hidding van de AV Veendam ben ik naar Bourtange gereden. We waren
mooi op tijd aanwezig en konden ons dus ook rustig inschrijven. Tijdens het warm lopen begon het flink te regenen. Daardoor gingen alle lopers de winkeltjes en musea van Bourtange in. Heel apart om dan in een museum te rekken en te strekken.

Uiteraard waren er ook mensen die niets hadden met hardlopen en echte musea bezoekers waren. Ze bekeken daar de ouderwetse slaaphokken gevestigs achter deuren. En alsof het zo moest zijn vlak voor de start werd het droog. Harm Noor de speaker van deze dag deed zijn
Verhaal en telde af voor het startschot dat zou worden gegeven op z’n Bourtangs. Niet met een pistool maar dit keer dus met een kanon. En…. Tja dat ging dus even mis. Harm was uitgeteld en het kanonschot bleef uit. Vervelend voor de lopers want ze konden niet weg.

KANON
En dan opeens zonder aankondiging daar kwam de kanonskogel. Vooral de vrouwelijke deelneemsters schrokken zich de pleuris. Het was gegier van heb ik jou daar. Maar toch de lopers konden vertrekken en waren al vrij snel het gehucht uit.

Irritant
-- --
En als je dan de halve gaat lopen tja dan wil je graag een beetje op schema vertrekken en tussendoor wat tijdsmetingen gaan doen. Maar dit keer waren er geen km bordjes geplaatst.
Het was dus telkens de vraag op welk km punt je zat. Voor mij was het op een x moment een meevaller, omdat ik dacht op km 12 te zitten en in werkelijkheid al op 15 km zat. Bij een
Verzorgingspost stond de km 15 wel aangegeven.

Publieksverbod
-- -- -- -- -- ---
Verder was het opvallend stil langs de route. Het voelde alsof de bewoners waren ingelicht dat er een stel gekken voorbij zouden komen en daardoor iedereen was aangeraden vooral thuis te blijven. Het gebeurt zelden maar ik heb maar 1 keer moi Dick(ie) gehoord. En tussendoor ging heel langzaam maar wel zeker m’n tempo eruit. Het voelde alsof ik een oud
grijs opaatje was. Maar toch, bij km punt 20 waren een paar Veendammers, die al over de
streep waren, me aan het opjutten en daardoor kon ik nog de eindtijd van 2.04.43 noteren.

En kon ik thuis op m’n lijstje zien dat het zelfs de op 1 na snelste van dit jaar was geweest.
Alleen de stad Groningen halve was voor mij sneller. Maar ook duidelijk een beter en beschermder parcours.

Nog twee
-- -- --
De volgende lopen van Univé loopcircuit zijn op 11 november in Winschoten dat is een uurloop en we sluiten dit jaar af met de Oudjaarsloop op 30 december en dat is weer een halve.
Wellicht zien we elkaar daar weer. Vandaag heb ik geen BrouksterRunners gezien, kan zijn
Dat ze allen veel sneller waren als ik.


Dick Bosscher

Uitslagen en foto's op: www.loopcircuit.nl