maandag, oktober 15, 2007

Worldwide half marathon

Een maand geleden heb ik een ongelukje gehad waarbij ik enkele pezen en spieren in mijn rechtervoet heb gekneusd en verrekt.
Na twee weken relatieve rust ben ik weer rustig begonnen met trainen waarbij ik, zeker in het begin, nog wel wat pijn in mijn voet/enkel voelde, terwijl de rest van het lichaam het toch fantastisch vond.
De afgelopen week heb ik de afstanden weer iets opgevoerd en dit weekend wilde ik wel eens kijken hoe ik er nu voor sta.

In de loopagenda kon ik zo snel geen loopje vinden van een redelijke afstand, dus besloot ik om maar een halve marathon te gaan lopen in het kader van de Phedippidations World Wide Half Marathon. Bij deze wedstrijd mag iedere loper zelf zijn parcours uitzetten of in een andere wedstrijd een tijd lopen, deze tijd vul je dan in op het internet, waarna je opgenomen wordt in de ranglijst.

Voor deze loop had ik mijn trainingsrondje van 20 kilometer in gedachten, die ik met een extra lus wilde uitbreiden om zo op de 21,1 kilometer uit te komen.
Rond het middaguur op zaterdag 13 oktober vertrok ik van huis en liep vanuit Wildervank richting de Kielsterachterweg. Vanaf het begin had ik het tempo meteen hoog liggen (na alle lange duurlopen voor de RUN was een snelheid boven de 10 tot 11 km/uur al erg snel) en na 5 kilometer (Erg handig zo'n Garmin Forerunner 305 met gps) had ik een gemiddelde snelheid van 13,7 km/uur, ik wist dat dit nog zou zakken, maar had verwacht een gemiddelde van 12 km/uur te lopen dus ontstond er al een mooie marge op de eindtijd van 1:45.

Vlak voor de Kielsterachterweg ben ik rechtsaf geslagen richting de Kalkwijk en na bijna 9 kilometer kon ik weer rechtsaf naar Tripscompagnie. Hier ga ik normaal rechtsaf richting de golfbaan, maar nu heb ik besloten om via Muntendam te lopen om zo de extra kilometer te pakken.

Na een uur lopen stond er 13,3 kilometer op mijn Forerunner, het gemiddelde was dus al behoorlijk naar beneden, wel merkte ik dat een snelheid van rond de 13 km/uur nog goed haalbaar was. Vanaf Muntendam was het plan om rechtstreeks door Veendam naar huis te lopen, halverwege het fietspad tussen Muntendam en Veendam staat een bordje, en ik weet dat het vanaf daar nog 5 kilometer naar huis is, dus zou de Forerunner daar op 16,1 kilometer moeten staan.
Helaas zag ik dat hij slechts 15,54 kilometer aan gaf, dus de eerste de beste slinger die ik kon vinden maar gebruikt om ruim een halve kilometer extra te lopen.

Ter hoogte van de Lange Leegte is het nog 3 kilometer naar huis, en de gps geeft keurig 17,25 kilometer aan, mooie op schema om op 21,1 kilometer uit te komen.
Ik kan mijn tempo ook goed vasthouden en als ik de straat in draai naar huis springt de Forerunner op 21,12 kilometer en stop ik de tijd op 1:36:56, 9 minuten sneller dan ik dacht te kunnen lopen na een 100 km wedstrijd en een blessure.

Rest alleen nog het invoeren van de gegevens op http://www.worldwidehalf.com/ en kijken of er nog bekenden tussen de uitslagen staan.
Ik heb in ieder geval een lekkere training gelopen en sta er beter voor dan verwacht, ook mijn voet heeft niet echt opgespeeld.
Op naar de volgende wedstrijd, de Berenloop op Terschelling.

Marco